Landshövdingen och världsmiljödagen

Örebro läns landshövding är i blåsväder. Han skulle köpa en ny bil och väljer en av de stora bensinslukande sakerna, vilket han fått ganska hård kritik för.

Istället för att på något sätt ge sken av att han förstår att det var både dumt och onödigt i mångas ögon, ursäktar han sig med att han behövde en stor bil med fyrhjulsdrift med att:

Han behöver en säker bil om kungen kommer.

Ursäkten känns inte helt klockren.

Åt andra sidan har även jag ett dåligt miljösamvete. Jag köpte min allra första bil i helgen, en gammal och billig ”sommarbil”. Förhoppningsvis kan den ta familjen till sköna baddagar och svettiga utflykter. Och som de flesta nog förstår drivs den varken av etanol eller biogas. Om ett par år, när jag investerar i en något nyare bil, då lovar jag att det blir en miljöklassad variant. Undrar iofs om den ursäkten hjälper bättre.

One response to “Landshövdingen och världsmiljödagen

  1. Dessvärre är frågan om att köpa en miljöbil en fråga om hur mycket man har råd att lägga ner på bilen. Men en landshövding har råd med en miljö- och trafiksäker bil. Det tror jag vi alla är överens om.

Kommentera

