Insamlingsgalor eller förändrade levnadsvanor?

Såg delar av insamlingsprogrammet till SOS-barnbyar. Jag berörs starkt av att se den misär som vissa människor lever i – samtidigt blir jag illa berörd av insamlingsgalor.

Om man verkligen vill förbättra levnadsvillkoren för människor i andra delar av världen finns det mer effektiva sätt att förändra, än att bidra med en hundring eller två framför TV:n en fredagskväll.

Ett av de inslag som berörde mig mest var den 4 åriga flicka som fick en plats på barnbyn. Jag hoppas att jag missat någon väsentlig information och att det inte var så att hon flyttade dit istället för att bo hos sin mamma.

Det mest effektiva och rimliga vore väl att ge mamman möjligheter till försörjning så att flickan kan få en framtid OCH leva med sin familj. Det finns många olika projekt som arbetar för det – bland annat några som svenskt bistånd ger stöd till.

Att som regeringen nu gör, och räknar in FN-trupper i det Svenska biståndet gör mig direkt illamående. Bistånd är en sak, militära insatser en annan (även om det är för ett gott och viktigt syfte).

En väsentlig del i att skapa bättre förutsättningar för människor som bor i världens mest utsatta områden är att ta flera stora kliv när det gäller miljöarbetet. De människor som redan idag har det tufft, är också de som kommer att drabbas hårdast av klimatförändringarna.

Givetvis är det bra att människor engagerar sig och vill bidra med vad de kan när de ser medmänniskor i nöd. Det är inte människors givmildhet som jag är kritisk emot. Det är det andra, insikten om att det skulle gå att göra så otroligt mycket mer för människor över hela världen om man var beredd att i grunden bidra med lite till.

Lite mer bistånd, lite mer tolerans, lite mer utveckling inom miljöområdet, lite mindre tullar, lite mer rättvisa och solidaritet.

Kommentera

