Ska företagen styra vad som ska finansieras via skatten?

Imorgon ska kommunstyrelsen ta beslut om att införa ”utmaningsrätt” inom hela programområdet Samhällsbyggnad. Inom Samhällsbyggnad i Örebro finns, förutom de rent tekniska områdena, bland annat ansvaret för biblioteken, för fritidsgårdar och för kulturverksamhet.

Utmaningsrätt innebär att ett privat företag anmäler till kommunen att man vill utföra en tjänst som kommunen idag utför. Kommunen ska då pröva det. (Idag är det inte företagen utan den politiska majoriteten som bestämmer vilka verksamheter som ska läggas ut på entreprenad.)

Men utmaningsrätten innebär också att ett företag har rätt att ifrågasätta om en kommunal verksamhet ska säljas och inte längre finaniseras av kommunen. Ett privat bokföretag kan alltså ifrågasätta om tex bibliotek ska finansieras via skattemedel och istället vilja sköta det själv och finanisera via avgifter.

För egen del menar jag att det är en av demokratins grundläggande principer att det är folkvalda politiker som ansvarar för vilka tjänster och verksamheter som ska finansieras via skatten och vilka som inte ska göra det.

Det kommer alltid finnas samhällsintressen som är viktiga att värna och som vi vill att den gemensamma sektorn dels ska betala för och dels vara utförare av. Företagsintresset går inte alltid hand i hand med vad som är viktigast för människan.

Om det är företagens intressen som ska styra samhällsintresset så anser jag att vi är väldigt fel ute. Där skiljer jag mig avsevärt i synen på samhällets mekanismer och vad som utvecklar det jämfört med högerkoalitionen i Örebro.

Jag tycker att det är bra att vi gemensamt finansierar viktig verksamhet via skatten. Det tycker inte alla.

2 responses to “Ska företagen styra vad som ska finansieras via skatten?

  1. ”Företagsintresset går inte alltid hand i hand med vad som är viktigast för människan.” Jag skulle påstå att det nästan aldrig är så, men jag börjar å andra sidan bli rabiat.

  2. Rabiat eller ej så tror jag att de flesta människor ser skillnad mellan företagsintressen och samhällsintressen – även de flesta företagare själva.

    Det knepigaste i alltihop är att vår lokala media rapporterar som om beslutet vore något bra just för att det finns företag som efterfrågat det. Det är knappast en problematiserad bild man lyfter fram om vad det faktiskt kan få för konsekvenser.

    Samtidigt är det en stor och väl genomarbetad artikelserie i lokaltidningen just nu om de företag som skor sig på LSS – och som verkligen problematiserar företagens vinstintresse och skattefinansierad verksamhet.

    Jag menar inte att det är fel att viss del av skattefinansierad verksamhet drivs av privata utförare – men jag menar att man måste vara observant på mekansimerna bakom, och faktiskt stå för samhällsintresset.

Kommentera

