Bytes: Billig vodka mot billig sex

Läser en liten notis i tidningen. En 24 årig man har ”fått” ett tiotal samlag av en 13 åring i utbyte mot billig vodka.

Han döms till 100 timmars samhällstjänst (eftersom det inte kunde bevisas att han visste att flickan var under 15 år).

Så är flickor bara över femton år är det nästan ok att köpa sexuella tjänster?

Jag vet inte om det är för att jag själv är kvinna som jag känner mig kränkt. Det blir intimt och nästan personligt. Tänk om det var min dotter? Tänk om det var min son?

När ska kvinnors kroppar stolta och vackra fullt ut få vara deras egna, och inte föremål för landvinning och handelsutbyte? När ska mäns sexualitet fullt ut få vara något spännande och välkomnande, istället för att förknippas med övergrepp och maktmissbruk?

2 responses to “Bytes: Billig vodka mot billig sex

  1. ”När ska mäns sexualitet fullt ut få vara något spännande och välkomnande, istället för att förknippas med övergrepp och maktmissbruk?”
    tack för den kängan…dra gärna alla över en kam.

  2. Jag betonade Fullt Ut.

    Jag drar inte alla män över en kam. Men det är ändå så att många flickor och kvinnor är rädda för män, rädda för att gå ute själva i mörker m.m. Tjejer får lära sig att akta sig för män under hela sin uppväxt.

    Det är ju helt absurdt och för med sig konskekvenser på många håll – både för männen och kvinnorna.

    Jag önskar att det inte vore så utan att mäns sexualitet Fullt Ut (alltså att det bara ska vara det man tänker på när man tänker män och sex) ska få vara något välkomnande och spännande. Att män genrellt aldrig skulle behöva förknippas med övergrepp. Att flickor inte behövde fostras i att akta sig för män , korta kjolar och mörka gränder.

    Jag tror att de allra flesta män också önskar att det var så – och något av det viktigaste då är att inte föra över rädsla för andra män på sina döttrar, de ska inte behöva akta sig helt enkelt.

    Det jag blev förbannad över var att mannen blev lindrigt dömd. Genom att inte döma honom för själva utbytet – handeln – bara för att det inte kunde bevisas att han viste att flickan var under 15 år – späder genom lagen på fördomarna om män som varelser som inte kan kontrollera sig och skjuter på något vis över skulden från den vuxna manen till den 13 åriga flickan.

    Fler män borde bli förbannade över att bli förknippade med sådant genom lagbeslut. För sådana domar färgar av sig på både kvinnor och män.

Kommentera

