Minskat medborgarinflytande med borgerliga beslut

Från och med den 1 juli minskar elevinflytandet på gymnasieskolorna i Örebro. Fram tills dess har nämligen de lokala styrelserna i gymnasieskolan haft elevmajoritet.

Den nya regeringen vill ha tuffare tag, eleverna ska rättas in i fållan och få mindre inflytande över den verksamhet som de vistas i dagligen. Som ett led i detta få nu alltså inte gymnasieskolorna längre ledas av styrelser med elevmajoritet.

Men du får gärna sälja ut skolorna till stora internationella företag. Örebro kommun kan till och med sälja ut viktig vårdverksamhet till företag som låter sina anställda skriva på lojalitetskontrakt. Men hujedamej om eleverna fick bestämma över skolorna – hur skulle det gå? Då kanske alla skulle sitta med kepsar på lektionerna.

I onsdags förra veckan tog gymnasienämnden i Örebro beslut om att ersätta lokala styrelser med skolkonferenser.

Det känns mycket märkligt för mig som under många år av mitt liv jobbat för att öka inflytandet och medbestämmandet i verksamheter för de som närmast berörs av den. Jag har sett många goda exempel där ungdomar fått ansvaret över sin egen verksamhet och i takt med det utvecklat både sig själva och verksamheten.

I borgarnas Sverige handlar medborgarinflytande om att jag ska kunna välja mellan verksamheter och utförare som andra bestämmer över.

För mig handlar medborgarinflytande om ansvar, insyn och möjlighet till medbestämmande över den verksamhet som berör mig.

Det är två vitt skilda sätt att se på medborgarens inflytande.

Kommentera

