Pridefestival och vardag

Idag startar Pridefestivalen. Jag kommer inte vara där själv men jag är jäkligt glad att den finns. Den spelar roll. Även på ett personligt plan.

För några år sedan hade min ena syster sin första relation med en annan tjej. Vi syskon och nära vänner visste om det, men  hon ville inte ”komma ut” riktigt. Framför allt ville hon inte ännu berätta för vår mamma och pappa.

Vårat hem har aldrig präglats av homofoba skämt eller misstro mot människors kärlek. Vi syskon hade svårt att förstå varför det var ett så stort steg och vi visste att våra föräldrar skulle stå bakom henne till 100%. 

Trots mycket tjat på henne om att ”komma ut” på riktigt, respekterade vi hennes önskan och höll tyst. Samtidigt blev det svårare och svårare att hjälpa till att dölja något som vi inte för allt i världen kunde förstå varför det skulle behöva döljas.

Det året åkte mina föräldrar och min moster och morbror till Pride för att delta i den stora paraden. Det gjorde de utan att veta om vad vi andra brottades med. Det var den handlingen som gjorde att min syster äntligen vågade ta steget och berättade för dem (och andra). Vilket bemöttes med ganska liten uppståndelse.

Som min mormor sa: ”Det har jag väl alltid vetat.”  

För x:te året i rad for syster yster igår iväg till festivalen för att jobba och delta. Hennes tjej passar på att roa sig på annat håll och sonen är hos sin pappa den här veckan. Den tonåriga styvsonen får vara hemma aldeles själv med tillsyn då och då av mostrar och andra. Precis som i hundratals andra familjer.

Det är det här det handlar om. Rätten att få leva sitt liv och sin kärlek, utan skam, hot eller misstro. Vilket fortfarande inte är en självklarhet (även om homosexuell kärlek på ganska kort tid blivit mer accepterat).

Mot den bakgrunden kan jag inte annat än hålla med Anders Selin i dagens DN debatt. Det blir väldigt konstigt när Glen Hysén får en så framträdande roll. 

Homofobi har många ansikten och uttryck. Ett av de vanligaste jag som nära anhörig hör är: ”det är väl ok, så länge de inte kladdar på mig.” Som om det vore värre med ett ovälkommet närmande om personen är av samma kön som en själv. Som om ovälkomna närmanden inte är just ovälkomna, om det görs av hetrosexuella personer.

8 responses to “Pridefestival och vardag

  1. Så Glenn Hysén har inte rätt att freda sin person för ett oönskat tafsadande? Det skickar ju verkligen rätt signaler till samhället. Tänk om det hade varit du eller din syster så råkat ut för samma sak, hade det då varit okej att värja sig mot det ofredandet?

  2. Jo – ok att freda sig mot alla slags ovälkomna närmanden. Vilket både jag och min syster vid flertalet tillfällen också gjort.

    Men det är inte samma sak som att använda våld. Isåfall skulle väldigt många kvinnor slåss på krogar och arbetsplatser.

    Oftast räcker det att visa att man inte är intresserad av det aktuella närmandet för att avfärda det. Ibland får man vara väldigt tydlig och säga det rakt ut.

    Sedan finns det ett litet fåtal som trots att deras närmanden blivit tydligt avvisade använder våld för att tvinga sig på någon. Det är aldrig ok. Oavsett vilket kön det är på denne.

    Hysén har mig veterligen aldrig påstått att det var ett våldsamt övergrepp som han blev utsatt för på toaletten – utan att det var just ett närmande.

  3. Kvinnor använder förvisso ofta våld för att freda sig mot den antastande, om än i form av örfilar för det mesta. Och det tycker jag att de gör fullkomligt rätt i! Hur hårt Glenn nu slog och vad konsekvensen av detta blev har jag ingen aning om, knappast heller du. Men det är löjligt att hävda att det har med homofobi att göra i detta fall, han blev ofredad och med all rätt förbannad. Jag hoppas inte att killen ifråga blev skadad av slaget, men jag förstår Glenns reaktion. Det viktiga är dock att komma ihåg att han blev slagen för att han antastade Glenn på ett ganska grovt sätt – inte för att han var homosexuell. Debatten har därmed inget att göra med att Glenn ställer upp för Pride!

  4. nej, faktum är att ingen vet den nedslagne personens läggning – och jag kan inte se hur det skulle spela nån roll. i ett riktigt jämlikt samhälle behandlas alla lika oavsett. punkt.

    för att klara upp frågan om vilket slags ”närmande” det var så tog främlingen glenn hysén ”på schnasen” på en toalett frankfurt.

    det kanske har att göra med ens inställning till våld snarare? personligen skulle jag iallafall använda det våld som krävdes för att freda min person mot såväl kvinnor som män i liknande situation.

    här är en fråga: är det ok för mig att bli åtalad för hatbrott (istället för misshandel) om det nu råkar vara så att den nedslagne är av samma kön som jag?

    det är vad anders selin tycker iallafall. hans åsikter verkar ha väldigt lite med några äkta tankar om sexuellt likaberättigande (för alla). han verkar heller inte ha några problem med att skippa saker som allas likhet inför lagen ifall han tror att han kan främja sin intressegrupps status och privelegier.

    man måste vara ganska förblindad av politisk korrekthet för att inte se hur detta kan komma att bli ett allvarligt problem för verklig jämlikhet i framtiden.

  5. ”Kanske har det med ens inställning till våld att göra”. Ja, jag tror det. Som jag ser det kan våld bara vara ok då det MÅSTE användas för att freda sig. Inte som en omedelbar reaktion på något (som visserligen är fel).

    Anders Selin ställer sig frågan om det vore ok med samma reaktion om det varit en kvinna som tafsade på honom på en toalett.

    Jag tycker inte att det är mer ok att en kvinna gör ovälkomna närmanden mot än man än när män gör det. Jag menar dessutom att män har rätt att freda sig mot kladdiga kvinnor, men att våld verkligen är en sista lösning.

    Eftersom jag (visserligen utan att känna personen ifråga) inte tror att reaktionen blivit lika kraftfull om det i samma fall varit en kvinna där på toaletten så tror jag att det kan ha funnits en stråk av något annat i den reaktionen. (tillexempel homofobi)

    Det antagandet färgas troligtvis av att jag ganska ofta hör ”så länge de inte tafsar på mig” – som om man borde vara mer vaksam just mot närmanden som görs av homosexuella.

    Jag vet visserligen inte vad som hände i just det fallet som Selin hänvisar till och borde ha problematiserat hänvisningen mera, men Hysénfallet får stå som symbol för den slags homofobi som jag menar finns lite här och var och som då och då utmynnar i betydligt kraftfullare reaktioner än vad som troligtvis skulle vara fallet om det vore ett närmande av någon av motsatt kön.

  6. Ps. Jag skulle tro att Hysén mer än en gång tidigare blivit tagen på schnasen av fulla kvinnor som gått aldeles för långt utan att han reagerat lika kraftfullt. Men jag kan visserligen ha väldigt fel.

  7. Du resonerar helt galet och du vet om det… Väldigt få män skulle drämma till en kvinna oavsett situation. Det gäller alltså oavsett om objektet (=Glenn) blir antastad, slagen eller på annat sätt förnedrad av en kvinna. Däremot skulle många män kunna ta till våld mot en annan man. I det här fallet var förövaren en man, varför reaktionen alltså blev som den blev. Du kan diskutera själva våldet hur mycket du vill, men det är en HELT ANNAN FRÅGA! Det har inget med homofobi att göra. Gnäll du på Glenn för att han tar till övervåld, men kalla honom inte för homofob bara för att en annan tomte fått lufta sina åsikter på DN debatt.

  8. Jag tycker fortfarande inte att det ok att reagera med våld på det sätt som diskuterats här – men jag ber om ursäkt över att jag antagit att just Hysén skulle reagerat homofobt. Det var fördomsfullt av mig.

    http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,1131093,00.html

Kommentera

