Ökad nedladdning är en välkommen revolution

Nedladdningen från Internet ökar enligt ny undersökning.

Trots lagar som kriminaliserar den ökade trafiken av musik och filmer på internet så tror jag att det bara är början vi ser. Att fritt kunna skicka musik, filmer, bilder över hela världen är en revolution av stort slag som jag tycker är både välkommen och intressant.

Att människor som lever på kreativitet också vill ha inkomster för sitt arbete kan jag förstå. Vårt kapitalistiska system är dessutom uppbyggt på att ägande och upphovsrätt bör skyddas med alla medel, så om inte lagstiftarna försökte skydda upphovsrätten skulle det vara en revolution av ännu större mått som skedde framför våra ögon.

Men jag menar att man måste hitta en annan väg för att ge upphovstagarna betalt för sitt arbete än genom att kriminalisera nedladdningen av musik och filmer.

Jag tycker att man måste utveckla något slagt STIM-system för internet. Där avgift läggs på tex bredband och där antalet nedladdningar på något sätt mäts och att pengarna fördelas till upphovstagarna.

Nedladdningarna skulle således kunna fortsätta i oförminskad glad takt, samtidigt som kreatörerna fick betalt för sitt arbete.

8 responses to “Ökad nedladdning är en välkommen revolution

  1. Vad ingen verkar intresserad av at berätta är att undersökningen enbart handlar om Storbritanien. Eftersom mängden olaglig nedladdning är så beroende av lokala faktorer så har undersökningen ingen relevans i Sverige.

  2. Poängen med inlägget var framför allt att jag tycker att det måste till ett annat sätt att ge upphovsmakarna betalt för sitt arbete än genom att kriminalisera nedladdning.

    Hur ett sådant system ska se ut vet jag inte ännu, men jag tror att det finns kloka människor som kan utforma ett sådant.

    Systemet borde rimligtvis fungera internationellt och därmed även gälla för Storbrittanien.

  3. Till David: På vilket sätt menar du att undersökningen saknar relevans?

    Med tanke på att Sverige har högre andel hushåll med bredband, och att många internationella ”aktörer” som erbjuder lagliga nedladdningar inte etablerat sig här än, är det rimligt att anta att vi laddar hem mycket mer än britter.

    Till (s)andberg: Jag har lite svårt att förstå varför ”revolutionen” nödvändigtvis måste inbegripa brott mot upphovsrätten. Det finns inget som hindrar människor från att utbyta bilder, musik, texter mm. så länge det är deras egna. _Det_ skulle jag tycka vore en verklig revolution, att interner översvämas av användarnas egna alster. Det är mycket mer intressant än att avkriminalisera brottsliga handlingar bara för att det är så många som är brottslingar.

  4. Visst ska de få betalt, men en nedladdningsavgift är problematisk på massor med områden:

    http://basic70.wordpress.com/2007/04/21/nedladdningsavgift-nej-tack/

    Att artisterna själva säljer DRM-fria filer på sina egna sajter verkar fungera mycket bättre. Nej, de får inte betalt för varenda kopia som åker i nätet, men det är inte genomförbart.

  5. Poängen är att det inte skulle behöva vara brott mot upphovsrätten om man hade något slags STIM-system för nedladdning.

    Jag tycker inte att det ska avkriminaliseras ”bara för att det är så många som är brottslingar” utan för att jag tycker att kriminaliseringen är ett klumpigt och omodernt system som inte fungerar.

    Och för att jag tycker att det är fantastiskt att jag digitalt kan skicka en låt, skiva eller bild till en vän på en helt annan plats och dela upplevelsen.

    Jag har tidigare fått många många tips på ny musik på det sättet. Och skrattat år samma dråpliga filmsnuttar. Jag tycker det är något bra, men skulle vilja att det fanns ett enkelt sätt som innebar att även kreatören fick en ping (och peng) när så skedde.

  6. Jo, fast med den nivå av avlyssning som skulle krävas för att alla ska få rätt mängd pengar hamnar man i ett övervakningssamhälle som är extremt otrevligt. All form av privatliv måste upphöra, bara för att Per Gessle ska tjäna pengar när någon skickar hans senaste låt till dig. Det är inte ett samhälle jag vill leva i.

  7. Daniel: Du har helt klart en poäng där, men det borde gå på något vis att komma runt det. STIM som det ser ut idag kan ju inte heller vara helt täckande.

  8. STIM är ju inte heller perfekt, men problemet med internet är att bredden är så ofantligt mycket större. Det är inte fråga om en handfull artister, utan där har du musik och film från hela världen, plus att bredbandet kan användas till så mycket mer än bara fildelning. Dessutom är en ökande del av fildelningen krypterad, vilket gör en automatisk analys omöjlig.

    Kvar finns då bara egen försäljning på artistens eller filmbolagets egna sajt, utan DRM-trams, och till vettiga priser. Det krävs ingen ofantligt övervakningsstruktur, befolkningen blir inte ansedda som kriminella, och de som jobbar tjänar pengar.

Kommentera

