Örebro utan Sveriges näst största bokmässa?

Jag är inte insatt i frågan och det finns säkert väl motiverade argument till regionförbundets beslut. Men min spontana reaktion är att det är väldigt olyckligt att regionförbundet inte vill ge fortsatt stöd till bokmässan i Örebro.

Vi pratar ofta om att vi vill ha en dynamisk region där kreativitet och entreprenörskap flödar. Men för att kreatören, kulturen och entreprenören ska kunna förverkliga idéer, projekt och aktiviteter behövs ibland stöttning förbi hinder.

Politiker som säger; ”du gör en bra insats för vår region, vi tycker det är viktigt för samhället att det blir av och vi försöker hjälpa till så gott vi kan”.

Jag menar att skattemedel ska användas försiktigt och klokt. Långsiktiga program och planer är viktiga för i vilken riktining politiska beslut ska gå. Men jag tror också att man för att skapa en dynamisk och utvecklande region, måste stötta de enskilda människor och eldsjälar som vill bidra. Vara öppna för det som sker och se vart det leder.

Om det finns särskilda skäl som gör att det gemensamma inte kan gå in och stötta en angelägen verksamhet, kan man ändå fortsätta samtalen och tillsammans försöka finna vägar vidare. Det verkar inte som om det är vad som har skett i fallet med bokmässan.

Men jag uttalar mig utan att veta mer än det jag såg i TV igår, så jag hoppas att jag har fel.

Kommentera

