Trent goes political

Det är med intresse som jag läser intervjun med Trent Reznor, Nine Inch Nails frontfigur, i DN.

Genom åren har det funnits olika musikgenres som förknippas med samhällskritik och politik. Några av de mer uppenbara är hip hop och punk.

90-talets grunge-scen har många beröringspunkter med punken men samhällskritiken har inte varit lika politiskt uppenbar. Inom grungen  är det framför allt den individuella ångesten och alienationen som putat ut.

Under senare år verkar dock något hända. I spår efter klimatförändringar samt de politiska internationella konsekvenserna av 11/9 har fler gamla grunge- 90-talsband stuckit ut hakan med kritik mot Bush, högerkristna och undantagslagar.

Det ska bli spännande att se om utvecklingen fortsätter och om den amerikanska musikscenen kommer påverka politiken.

7 responses to “Trent goes political

  1. Tack för intervjutipset! Ska alldeles strax bege mig till Hovet för att se NiN… Undrar dock varför du pratar om grunge i detta sammanhang. NiN är väl ändå industrirock, om något? Och den genren har ju rätt många mer eller mindre politiska artister, på båda kanter av den politiska skalan (favoriten är Skinny Puppy, som ju musikaliskt inspirerat Reznor, och sjöng om djurrätt och Saddam Hussein redan på 80-talet).

  2. Vad har grunge med Nine inch nails att göra? Det låter som du på något sätt tror att NIN spelar eller har spelat grunge, så har aldrig varit fallet. Läs upp dig lite:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Grunge
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nine_inch_nails

  3. Jag använder mig tydligen av mer svepande drag när jag pratar om genres.

    Jag gillar många av grungebanden som var stora pp 90-talet, så som Pearl Jam, Soundgarden och Stone Temple Pilots.

    Jag gillar även NiN och tycker väl att de liksom hör dit, även om de är lite ”skramligare”. Det finns andra band som var stora på 90-talet som jag räknar som grunge även om de inte är klockrena exempel och jag skulle få på pälsen om, RHCP är ett sådant exempel.

    Du har uppenbarligen mer koll på olika musikgenres och var gränserna går för dessa. Men jag kan inte påminna mig om att band som NiN tidigare varit särskilt politiskt samhällskritiska, även om hela musikstilen har lite samhällsprotest över sig.

    Hoppas du får se en bra spelning!!!

  4. Va fan Har Trent med Grungen att göra??

  5. Oj, vad otrevliga somliga är. Själv menade jag inget illa i min kommentar. Blev bara fundersam över generaliseringen och beteckningen, då jag ser grunge som en relativt enkel form av rock, medan NINs musik till stor del är elektronisk med mer avancerade strukturer och produktion (det sägs att Reznor skapade stora delar av senaste skivan på sin laptop, det säger väl en del). Vad gäller just NIN har du dock alldeles rätt i att de/han tidigare känts mycket mer personliga än politiska i sina texter. Och visst var det den sidan vi fick se igår när Trent avslutade koncerten med att sjunga Hurt med gråt i rösten…

  6. Pat EM: Jag tyckte absolut inte att det lät som om du menade illa. Jag hade gärna varit där jag med. Är lite avis men får skylla mig själv som inte håller mig tillräckligt uppdaterad om vilka konserter som är på g. När jag hör talas om de som jag skulle vilja gå på så är alltid biljetterna slut.

  7. Om NiN är grunge eller industrirock eller experimentell elektronisk musik……………spelar det så stor roll egentligen? Är inte det viktiga att Trent lyckas beröra så starkt och djupt med ljuden och orden som han skapar?

Kommentera

