Kärlek till SSU – sossarnas plantskola.

Jag besökte SSU kongressen igår och tänkte även göra det en stund idag. Förutom det stora mediauppbåd som SSU kongresserna alltid åtföljs av, så besöks den också av ganska många äldre och etablerade socialdemokrater. Det är inte bara av nostalgiska skäl som man sitter med en stund för att lyssna på debatten.

Det är lite speciellt att besöka en SSU kongress. Man vet att i salen med flera hundra ungdomar finns några av framtidens politiker. I talarstolarna debatteras och bryts åsikter varav några sätter viktiga spår i den framtida idédebatten.

Som tillfällig besökare lägger man tydligt märke till vissa som lyser klarare i talarstolen med sitt djupa engagemang och övertygelse. Men man är också medveten om att även bland de som ännu inte lyser lika klart, finns ungdomar som med tiden kommer att få ett stort politiskt inflytande.

Jag tycker ofta att det finns stora likheter mellan politiska organisationerna och idrottsklubbarna, samtidigt finns det givetvis väsentliga skillnader. Äldre politiker sitter på SSU:s kongress och följer dess utveckling på samma sätt som äldre idrottare följer stora juniormästerskap i idrott.

Unga idrottslöften hyllas ofta i media som framtidslöften. Samtidigt är till och med media lite rädd att för stor uppmärksamhet och press ska få dem att utvecklas mindre gynnsamt. Även inom politiken uppmärksammas framtidslöftena i media, men sällan med en varsam hand. Ofta beskylls de unga politiska framtidslöftena för att vara påläggskalvar, politikerbroilers och maktfullkomliga. Som om inga ungdomar kunde lägga ner timme efter timme på politik i huvudsak för att de tycker att det är viktigt och roligt.

SSU är en viktig organisation för socialdemokraterna. Där kan unga människor med ett tidigt samhällsengagemang vara med att pröva sina tankar, argument och åsikter. Man möter stort stöd och hårt motstånd. Man utvecklas, tänker om, lär sig nya saker om både samhället och sig självt. Man har långa träningspass och roliga stunder och man har matcher av olika avgörande karaktär som man lyckas med, misslyckas under och utvecklas av.

Inom SSU är kongressen en av de stora matcherna. Nederlag känns lika bittert där som för juniorlandslaget i den viktiga fotbollsmatchen.

Jag har själv deltagit i flera SSU kongresser. Den första jag deltog i var i Stockholm, jag fyllde 18 år och firades med tårta, Anna Lindh var ordförande och den enda tjejen i förbundsstyrelsen. Vi pratade mycket om miljöfrågorna. Den sista kongressen jag deltog på var sju år senare i Göteborg, då hade jag med mig min femåriga son och avgick från förbundsstyrelsen eftersom jag var trött och besviken över de politiska stridigheterna.

SSU har format mig på många sätt och gett mig kunskaper och erfarenheter som jag haft ovärderlig nytta av både i mitt vardagsliv och i mitt arbetsliv. Hela organisationen drivs av ungdomarna själva och det finns inga föräldrar eller andra vuxna som kommer in och räddar en när det blir fel. Man ansvarar själv och tillsammans med andra ungdomar för allt vad organisationen ska göra, för ekonomin, det politiskt innehållet, mediakontakter, internationella kontakter, personalfrågor, interna utbildningar, stora evenemang, planera och utföra valrörelser, kamratskap och fulskap. Samtidigt är man utsatt för mycket granskande blickar.

Jag kommer aldrig försvara fusk inom någon verksamhet, oavsett om den är politisk eller om den handlar om idrott, teater eller något annat. Men jag förstår att det ibland händer. Många gånger är det slarv eller okunskap som ligger bakom, andra gånger är det medvetet.

Vad jag hoppas är att SSU orkar fortsätta sin utveckling och fokuserar på det politiska innehållet, argumentationerna, kamratskapen, debatten och idéutvecklingen. Jag hoppas SSU fortsätter att ha kul.

Av det jag sett av kongressen vet jag att debatten fortsätter och några lös lite extra i talarstolen. Jag vet också att SSU:are var ute i flera av våra bostadsområden och pratade med människor där om deras frågor. Antagligen värvade de en och annan ny medlem. En ung tjej eller kille som vill vara med och påverka samhällets utveckling. Som vill säga sin mening och utveckla den. Någon som kommer att sitta på en annan kongress om några år och vara med och forma idédebatten och det politiska innehållet.

2 responses to “Kärlek till SSU – sossarnas plantskola.

  1. Men tyvärr är det ett könsrasistiskt val och medlemmarna får inte välja kandidater att rösta å. en maktelit har valt ut vem man får välja på. därför lär de politiska artierna dö ut. Och de som skall väljas har grava brottsmisstankar över sig som bara hemligstämlarna hindrar dem från att anmälas för. SSU borde upplösas för sina brott och brist å demokrati

  2. Inkognito: Med samma resonemang skulle varenda indrottsklubb som haft dopade medlemmar eller ekonomiska oegentligheter, upplösas och inte få finnas till – tycker inte att det vore en särdeles bra idé.

Kommentera

