SSU och den nya svenskheten

Var nyss på SSU kongressen och såg Jytte Guteland bli vald till ordförande.

Det var länge sedan jag själv var SSU:are och jag har innan kongressen inte haft någon uppfattning om de två ordförandekandidaterna. Jag har helt enkelt inte vetat mer om dem än vad jag läst i tidningen.

Under kongressen har jag sett både Jytte Guteland och Laila Naraghi uppe i talarstolen och blivit mycket imponerad av dem båda. Jag tror att SSU hade fått en mycket bra ledare oavsett vem av dem som vunnit omröstningen.

Nu var det Guteland som vann och som höll ett fantastiskt tal.

Den fråga som jag tyckte stack ut, och som jag tror att denna kongress kommer att föra vidare in i framtidens socialdemokratiska idéutveckling, handlar om den nya svenskheten.

Det kändes aktuellt, utmanande och viktigt. 

Och om man blickade ut över de samlade ombuden: trovärdigt. 

Under min SSU-tid var det fortfarande mycket få kongressombud som hade rötter i något annat land än Sverige, trots att Sverige i övrigt inte såg ut så. Det ser tack och lov annorlunda ut i kongresshallen idag.

Kommentera

