Är det Borg eller Reinfeldt som är talesperson för moderatledd regering?

Här om dagen gör folkpartiet ett utspel om att det kanske är dags för en ny folkomröstning i EMU. Idag går Anders Borg (m) ut och säger att det inte är aktuellt.

Jag vet att det inte är min sak att råda över, men är det inte lite konstigt att en finansminister går ut och läxar upp sina regeringskollegor eller gör egna utspel?

Borde det inte vara statsminister Reinfeldt som på något vis talar för regeringens gemensamma hållning?

Anders Borg börjar framstå som den allt klarare lysande stjärnan på Moderaternas himmel.

Jag kan inte låta bli att undra om det är stödet för Reinfeldt som dalat inom partiet och som gör att Borg får en mer framträdande roll, eller om det är Borg som helt enkelt skjuter vilt från höften utan förankring i sitt eget parti.

I Örebro kommun är det andra problem som moderaterna brottas med. Här är moderaterna det klart största borgerliga partiet, men har i stort sett ingen makt. Kommunstyrelseposten har de lämnat över till det betydligt mindre folkpartiet (som dessutom gick bakåt i valet).

Moderaterna har inte ens huvudansvar för någon av de tre stora programnämnderna. Där är det Kd, C och Mp som delat upp kommunens stora frågor mellan sig.

Även om mitt huvudfokus ligger på utvecklingen av mitt eget parti, undrar jag åt vilket håll Moderaterna är på väg.

Kommentera

