När blev det ok att slakta ungas engagemang på medias altare?

När blev det ok att helt obehindrat spy sin galla över unga människor och deras engagemang? Jag har med stigande obehag följt artiklar, TV paneler och tidningarnas ledarsidor och undrat var nyanserna finns.

Media ska kritisera makten och på sitt sätt representerar SSU makten. Men jag blir illa berörd när jag ser de ungdomar som i 13-17 årsåldern tagit steget att engagera sig inom demokratin, utan pardon blir bespottade och hånade av landets samlade mediaelit.

När jag ser SSU både på hemmaplan och bland kongressombuden, så ser jag unga människor som engagerar sig för att världen ska uppmärksamma problemen i Väst Sahara. Jag ser unga människor som på kvällar och helger lägger ner timmar av sin fritid för att få fler unga i våra bostadsområden att säga sin mening om samhället och politiken.

Jag ser unga människor som vill göra något – vad de kan – för att samhället ska bli mer miljövänligt eller för att människor oavsett bakgrund, kön eller sexuell läggning ska kunna leva goda liv. Jag ser unga människor som lägger ned timme efter timme på att argumentera för att SSU ska driva den ena eller andra frågan.

Jag ser unga engagerade människor som av landets ledande debattörer nyanslöst blir beskyllda för att vara maktfullkomliga broilers som enbart är intresserade av intriger och fusk.

När blev det ok att behandla unga människor på det sättet?

Finns det någon annan ungdomsorganisation inom kyrkan, Röda Korset eller idrottsrörelsen som någonsin skulle slaktas på medias altare lika brutalt, oavsett vilka maktstrider, fusk eller oegentligheter som föregått handlingarna?

Den senaste tiden gör det uppenbart att det inte bara är SSU som måste rannsaka sig själva, det finns även några samhällsdebattörer som skulle må bra av att fundera över vilket maktspråk som är ok att använda sig av.

2 responses to “När blev det ok att slakta ungas engagemang på medias altare?

  1. Visst finns det det…Svenska Kyrkans Unga exempelvis…trots att man är mycket större än SSU får man inte ens vara med på altaret och ingen mediaövervakning överhuvudtaget…vet du ens om att de precis haft sitt årsmöte? Vem som är ordförande?

  2. Visst finns det ett värde att vara med i media över huvud taget. Och SSU får mycket genomslag. Jag tror att mediarapporterna från den här SSU kongressen var betydligt fler än vad många av våra etablerade riksdagspartier får under sina kongresser. Men det jag undrar över är graden av ”slakt”.

    De allra flesta kongressombud är ungdomar som är engagerade för viktiga samhällsfrågor – men de beskylls för att vara broilers som bara är ute efter att bråka och fuska. Som om alla svenska kyrkans unga skulle beskyllas för att vara unga människor som vill göra karriär inom kyrkan och bara drivs av det, eller att de försnillar pengar (jag gissar att det funnits problem med ordförandestrider och ekonomisk redovisning även i en del av kyrkornas ungdomsrörelser, liksom röda korsets ungdomsförbund).

    Jag menar alltså inte att svenska kyrkans unga medlemmar kännetecknas av att vara det, liksom jag menar att de flesta ssuare drivs av helt andra motiv än maktfullkomlighet och att fusk.

Kommentera

