Politik, sex och innehåll

Sedan jag läste Mattes blogginlägg här om dagen har jag funderat extra mycket över det där med helhetslösningar eller nischning inom politiken. (Eftersom en liten del av mitt arbete handlar om att skapa uppmärksamhet kring politiska frågor i media, händer det att jag tänker på det även vid andra tidpunkter.)

Politik handlar ofta om komplexa situationer och ställningstagande som kräver lite tid och eftertanke. Samtidigt måste innehållet och budskapet kunna förstås och kommuniceras på 10 sekunder i TV- nyheterna eller med en fet rubrik i tidningarna. Det är inte helt enkelt att lyckas med uppgiften på ett bra sätt.

Att vara sosse handlar mycket om att bedriva politik för helhetslösningar och man vänder sig till en stor grupp i samhället. Det är svårt att vara nischade, varken i särskilda frågor eller mot särskilda samhällsgrupper. Samtidigt som man försöker göra budskapen tydliga så är man obekvämt medveten om hur alla möjliga beslut påverkar något helt annat som i sin tur får egna konsekvenser osv. Politik över lag vinner inte så lätt på 10-sekunders kommunikationen.

För att prata med marknadsföringstermer har socialdemokraterna dock ett mycket starkt varumärke. De flesta känner till partiet och nästan alla undersökningar visar att människor har stort förtroende för den politik som socialdemokraterna står för. Det är känns stabilt och tryggt. Många års regeringsinnehav visar väl också på det.

Men i det starka varumärket finns också vissa inbyggda problem. Att vara det trygga och säkra alternativet kan lätt ses både tråkigt och grått och är inte något som de flesta människor vill förknippas med. Det är lättare att sälja något ihop med flärd, sex och rock´n roll än med Volvo och betong – oavsett innehåll.

Eller tja, Volvo är ju idag ett ganska dåligt exempel – är det något som man jobbat med i sin marknadsföring så är det att behålla varumärket kring säkerhet och pålitlighet men försökt att sexa upp det.

I viss mån är det kanske vad som händer med socialdemokraterna nu. Med Mona Sahlin i fronten finns det ett uns mer sex och rock´n roll än vad det fanns med Persson. Men problemet att kommunicera politik i feta rubriker och i 10- sekunders nyhetsinslag i TV kvarstår.

Jag är mycket medveten om hur viktig kommunikation är. Men när det kommer till politik så måste innehållet vara betydligt viktigare än förpackningen. Därför är det vid innehåll som huvuddelen av våra arbetsinsatser trots allt behöver fokuseras.

Jag hoppas att de centrala rådslag som nu är på gång inom partiet är ett steg i den riktningen. Men jag är rädd att det blir lite för ytligt och lite för välformulerade frågor som man ska söka svar på. Ibland behövs en längre process kring vilka frågor som är de mest intressanta att ställa.

Det sökandet får gärna ske i öppenhet. Det är många människor runt om vårt land som många val efter varandra har valt att lägga sin röst på socialdemokraterna. Jag skulle gärna vilja höra er mening – vilka är de viktiga frågorna för socialdemokratin att hantera?

2 responses to “Politik, sex och innehåll

  1. Allting är förstås relativt, Mona är mer rock n’ roll än Göran, men du vet vad jag tycker om Monas utstrålning. Jag har en farhåga, vilket jag säkert inte är ensam om, att det blir för mycket fokus på Mona som person och för lite på innehåll. Men innehållet då, vilka är dom viktiga frågorna frågar du. Ja, det är väl inget nytt under solen egentligen. Jag lutar mig gärna mot dom gamla käpphästarna som jag vet att alliansen inte kommer att göra ett skit åt. Dvs jämställdhet, integration och miljön. Återstår ”bara” att göra dessa frågor lite mer sexiga.

    PS. Tack för din boost!

  2. Matte: Jag tror inte heller att det är bra med för stor personfokusering, även om jag gillar Mona. Innehållet är viktigast. Men jag tror tyvärr att partiledarfrågan betyder ganska mycket även för innehållet. Mona har stor trovärdighet i frågor som jämställdhet, integration (fast jag föredrar egentligen interaktion) och miljö. Men frågorn måste ha ett konkret innehåll – och när man fyller dem med det och försöker vinna gehör så kan det visa sig att innehållet inte alltid är så poppis. Hur fort kan man gå fram för att få folk med sig? En sådan fråga som många protesterar vilt i och som jag tycker borde vara så självklar är den om delad föräldraförsäkring, andra är omställningen från bensin till mer miljövänliga bränslen.

Kommentera

