Inför brottsrubricering ”grov oaktsam våldtäkt”

Om jag ser en annons på Blocket (eller på något annat ställe) där en 42″ LCD TV säljs för 5000, så kanske jag köper den. Senare kan det knacka på en polis hemma och säga att just den där TV:n var stulen. Jag kan till och med dömas av en domstol med hänvisning till att jag utifrån omständigheterna (priset) faktiskt borde ha förstått att TV:n var stulen.

När det gäller våldtäkt gäller inte samma krav på omdöme hos den åtalade. Vi har aktuella exempel på män som blivit friade för våldtäkt, trots att domstolen inte tvivlar på att kvinnan blivit utsatt för övergrepp och att hon motsatt sig det. Det domstolen inte kan bevisa är att männen förstod att hon inte ville ha samlag med dem.

Om våldtäktslagstiftningen ser ut så – har den all anledning att ses över. Jag röstar på införandet av ”grov oaktsam våltäkt”, som innebär att man kan döma någon för våldtäkt med hänvisning till att förövaren utifrån tydliga omständigheter (tex ”nej” och ”jag vill inte”) borde ha förstått att personen i fråga inte var med på noterna.

Ytterligare lästips om våldtäkter finns här.

One response to “Inför brottsrubricering ”grov oaktsam våldtäkt”

  1. Klok analogi. Väl talat.

Kommentera

