Apropå Muhammedbilderna

Många har resonerat kring ämnet betydligt mer djupgående och utvecklat än vad jag gör nu. Själv funderar jag mest i banor som;

Yttrandefriheten ÄR viktig.

Ingen regering ska förbjuda Na eller någon annan tidning att visa bilder, även om de upprör många av världens muslimer. Inte heller ska någon regering förbjuda ledarskribenter att visa bilder på nakna kön, aborterade foster eller vad vi nu kan komma på och som brukar skapa upprörda känslor.

Men varför väljer Na att visa bilder som man vet provocerar många muslimer?

Det finns andra typer av bilder som skulle provocera en del människor djupt om de visades. De kanske till och med skulle leda till fler demonstrationer utanför Na:s port och på allvar få igång en debatt om yttrandefrihetens gränser.

Om det är människors upprördhet som är måttet på yttrandefrihet, varför visar inte Na då andra typer av upprörande bilder?

5 responses to “Apropå Muhammedbilderna

  1. Du påstår att det finns ”andra typer av bilder”, som skulle skapa mer upprörda känslor. Det är ett påstående som förpliktigar.

    Exemplifiera gärna vilka ”andra typer av bilder”, som skulle föranleda att Ölands(!) flagga bränns av inavlade(?) analfabeter(?), som troligen inte ens vet var Sverige (och definitivt inte Öland) ligger.

    Faster Sven är idel öra…

  2. Pingback: Ökad intolerans och rädsla? « (s)andberg

  3. I min syn på yttrandefrihet så är upprördhet, demonstrationer och kanske till och med flaggbränning okej. Däremot kan aldrig dödshot vara det.

    Jag kan tänka mig många saker som folk blev upprörda och demonstrerade mot. Ett exempel var ju Ecco Homo utställningen med jesus som homosexuell. Det finns bilder som skulle uppröra bredare lager av människor – som tex aborterade foster eller närbilder på nakna kön.

    Jag har aldrig velat förbjuda publicering – jag tycker det är otroligt viktigt att tidningarna själva avgör vad de publicerar eller inte. Men jag använder mig av min fulla rätt att ifrågasätta motiven bakom publiceringen.

    Jag tycker att yttrandefriheten borde diskuteras i fler sammanhang än i förhållande till islam.

  4. ”Jag tycker att yttrandefriheten borde diskuteras i fler sammanhang än i förhållande till islam.”

    Men GÖR det DÅ!

    …eller vänd dig till ”Ring P1”. Där är konspirationsteorier och metadiskussioner helt comme il faut.

    …men om du verkligen vill att det ska ”diskuteras”; börja med att berätta vilka andra tydliga hot mot yttrandefriheten du ser idag.

  5. Som jag har fattat det så blev Elisabeth Ohlsson- Wallin, som låg bakom Ecce Homo – utställningen, hotad till livet. Det är också ett slag mot yttrandefriheten.

Kommentera

