Ökad intolerans och rädsla?

Jag har varit kritisk och undrat över syftet med publiceringen av Muhammedbilderna i Na. Det är jag fortfarande.

Yttrandefrihet handlar om rätten att tycka och reagera fritt, utan att ens liv riskeras för det. Det gäller konstnärer liksom upprörda demonstranter.

Det handlar också om rätten att diskutera motiven bakom tyckanden och yttranden utan att att stämplas som en fiende till det fria ordet – det ena förutsätter liksom det andra.

Min kritik mot Na:s publicering av bilderna innebär inte att jag är mindre upprörd över utvecklingen. Jag tycker det är mycket obehagligt att chefredaktören Ulf Johansson får ett pris på sitt huvud av Al Qaida.

Att hota en chefredaktör till livet för vad som publiceras i tidningen är emot allt vad jag tror är viktigt för demokrati och en fri debatt.

Jag är orolig över att det är ett ytterligare steg i polarisering mellan olika delar av världen – att det ökar intoleransen och rädslan. Därför är jag också orolig över att det blir ett ökat tryck på ännu mer övervakning i samhället, på speciallagar med en minskad frihet till följd. Det har gjorts många inskränkningar av mänskliga rättigheter i terrorbekämpningens namn.

Jag kommer aldrig ställa upp på att yttrandefriheten ska begränsas som ett led i detta och att det ska finnas mer regleringar om vad tidningar får skriva eller inte, eller vad människor får tycka.

Jag kommer även i fortsättningen reagera, ha synpunkter eller ifrågasätta motiven till varför personer och tidningar publicerar, eller inte publicerar, vissa saker.

One response to “Ökad intolerans och rädsla?

  1. Den svenska samhälle sitter på en tidinställdbomb( islamister) som kommer att explodera när som helst, den fatwa mot Lars Vilks kan bli den gnista , det ät bara en fråga om tid när någon terrorattack mot någon offentlig plats blir verklighet

Kommentera

