Big mouth!

Det händer inte så ofta längre, men ibland tror jag verkligen att jag ska kunna hålla en låg profil i nya sammanhang.

I detta fallet gällde det AER konferensen jag är på. Ett nätverk av europeiska regioner som träffas för att lära mer och agera gentemot EU-kommissionen i frågor som rör ungdomars inflytande, utbildning, e-learning, IT och kultur.

Det funkade ett tag. Sedan började det pratas om ett jämförande och likvärdigt grundskolesystem i hela Europa och ifall det var bra att invandrare fick språkträning i sitt modersmål eller inte.

Den låga profilen var totalt bortblåst.

Och när jag väl öppnat käften en gång, är det så lätt att göra det igen i andra frågor, tex angående censur på internet (med undermeningen det där ”hemska” internet) och hur EU ska följa upp om kultursatsningar är bra eller inte (vem ska bestämma vad som är bra kultur?) etc.

I kommittéarbetet straffar det sig dessutom att ta aktiv del, för nu måste jag sitta med i ”skrivar gruppen” och peta i dokumenten som ska antas, istället för att vila och fixa inför middagen.

Tur att folk i Europa är lite kreativa, skrivarstugan sker under avslappade former i lobbyn.

Dessutom: fasen vad min engelska suger! Och jag har vid 35 års ålder insett att jag faktiskt inte gillar att flyga. Det är trångt och bökigt och riktigt riktigt tråkigt.

Kommentera

