Socialdemokratisk skolpolitik ska aldrig handla om betyg i lägre årskurser.

Tillsammans med andra i Örebro så håller jag på och jobbar med vårt lokala skolrådslag.

Ganska många av de jag träffar har haft synpunkter på partiets centrala skolrådslag och också lämnat in dem.

Alla de sossar som jag träffat, och tydligen många andra, tycker att ett socialdemokratiskt rådslag om skolan måste börja att diskutera:

-Vad är skolan till för och vilken kunskapssyn står vi för?

Det är helt fel ände att börja att prata om betyg eller i vilken årskurs vi ska ha nationella prov.

Vi vill ha en skola som uppmuntrar kreativitet, glädje, bred och djup kunskap, trygghet och kritiskt tänkande människor. Det kan vi aldrig få genom att anamma Björklunds lösningar och retorik.

Vi kan inte längre backa oss in i skoldebatten utan måste gå in med hög svansföring och stå för en annan kunskapssyn.

Vi måste definiera skolans problem och utmaningar utifrån den skola vi vill ha. Och med målet i sikte ska vi presentera förslag och metoder som stödjer en utveckling av en trygg skola som utvecklar kunskapsstörstande unga människor.

Att Sahlin i dagens debatt pratade om betyg i tidigare årskurser är ett steg i helt fel riktning.

Jag är rädd att Björklunds märkliga och omoderna syn på skolan och enkla förslag om mer ordning och betyg ska få allt djupare fäste – även bland socialdemokratiska väljare.

Det är dags nu för föräldrar, lärare och elever att högljudda stå upp för den svenska skolan!

4 responses to “Socialdemokratisk skolpolitik ska aldrig handla om betyg i lägre årskurser.

  1. Jag vill börja med att säga att jag i somras tog studenten efter 12 år i svensk skola.

    ”Det är dags nu för föräldrar, lärare och elever att högljudda stå upp för den svenska skolan!”

    Det jag vill ställa mig upp och berätta är hur extremt trött jag är på alla flumkurser jag gått. Visst, det var mycket lättare att få betyg när vi bara behövde diskutera lite och dra en slutsats från luften. Men lärde jag mig mycket, nej, inte ett dyft. Dock har jag i vissa årskurser haft ”strängare” (med strängare menar jag att det är arbetsro i klassrummet och att störa resterande elever inte har varit accepterat) lärare och tydliga mål att jobba mot. Detta har varit en enorm hjälp för mig och jag hoppas inte socialdemokraterna vill förstöra det. Det jag ville komma till var att detta inte endast är min uppfattning utan att väldigt många av mina klasskompisar har varit av samma uppfattning, och de som vill ha en kravlös skola har varit de elever som gör allting för att slippa anstränga sig för sina betyg.

    Så för att definiera skolans problem:
    Bara för att man sänker kraven så att fler får höga betyg och klarar sig över spärren för godkänt betyder det inte att kunskapen ökar, vilken man kan se i internationella jämförelser med andra skolor.

  2. Alla elever behöver få studiero och känna sig trygga i skolan. För det behövs tydliga gränser och vuxna som jobbar åt samma håll, det gäller även på fritidsgårdar eller på förskolan för den delen. Jag tycker att det är mycket viktigt att skapa lugn och ro och goda förutsättnignar för kreativt lärande i skolan. Men jag tror inte att ordningsbetyg är metoden som skapar ett lugnare klassrum med kritskt tänkande människor.

    Målen för skolan ska vara tydliga, men skolans uppgift är inte bara att förmedla fakta – skolan har en kreativ uppgift som innebär att lära av och med varandra. Människan är social och behöver få utveckla kunskaper om hur man fungerar tillsammans, även när man är olika eller oense.

    Jag tror det är mycket viktigt med gränssättning, men jag tror också att det är viktigt att det finns en djup förståelse i vilka regelr osm gäller och att man varit delaktig i att ta fram gränderna. Det är ett abrete som alltid måste börja om och utvecklas.

    Jag tror också att det är viktigt att arbeta med positiva attityder till lärande. Att det är bra och roligt att få nya kunskaper och att nyfiket leta reda på dessa. Verkligheten är inte sådan att alla känner så, men jag tror inte att betyg är botemedlet mot det.

    Kraven på svenska elever har inte minskat. Bara när jag gick i skolan hade vi fortfarande relativa betyg som innebar att en viss procent skulle ha treor, en viss procent ha femmor och några ha ettor. Ute i europa är det fortfarande relativa betyg som gäller – alltså inte målstyrda så som vi har. (målstyrda innebär att man ska ha klarat en viss nivå för att få ett visst betyg och man vet vad som behöver göras för att nå dit.)

    Det var många på min tid som liksom jag hade ganska bra betyg och junde komma in på det mesta men som för den skull hade en eller annan tvåa. Idag skulle motsvarande elev inte vara godkänd att söka vidare till gymnasiet eller universitetet.

    Svenska elever ligger mycket högt i alla internationella jämförelse. Vi ligger bland de högsta i värlen när det gäller språkförståelse, sammanhang m.m. Däremot ligger vi inte bland de allra allra bästa när det gäller matte och teknik. Lösningen på det kan knappast vara att gå tillbaka till en sorteringsskola med gammaldags katedetundervisning. Snarare handlar det om att utveckla mattepedagogik så att den blir intressant och innehållsrik. Och användbar!

  3. Jag länkar till en jämförelse av kunskaperna i naturorienterade ämnen i 20 olika länder.

    http://www.skolverket.se/sb/d/205/a/305;jsessionid=531F521EAEF9B8FADE4F256FC82817FE

    Att svenska elevers kunskaper är sämst i matematik och naturorienterade ämnen är ingen överraskning för mig. Jag är övertygad om att det är för att det är lättare att skilja rätt från fel i dessa ämnen. Du har ett resultat, svart på vitt.

    Genom hela högstadiet satt jag i elevrådet på min skola, vi tog fram regler där vi bestämde att man inte skulle störa på lektionerna och inte bära keps i klassrummet etc. Men det funkar inte när ingen lyssnar på läraren. Det är såhär det ser ut i dagens skola.

    Att tillägga: Jag är självklart mot relativa betyg då detta är mycket orättvist, men jag skulle gärna se en betygskala med flera steg då kunskaperna hos två godkända elever kan skifta enormt. (Tro mig.)

  4. Som vanligt astadkommer sossarna mycket ord nar det galler skolan. Men inga verkningsfulla atgarder. Att kalla katederundervisning for gammaldags ar bara lojligt, det ar en utmarkt metod, en bland manga andra. Socialdemokraterna har forstort svensk skola. Sta for det!!

Kommentera

