Äntligen!..

Det är väl så de brukar säga när Nobelpristagaren tillkännages. Ofta är det författare som inte så många vanliga läsare känner till som blir utsedda.

Doris Lessing är en person som haft stort inflytande i jämställdhetsdebatten och som därmed är känd i lite vidare kretsar än de rent litterära.

Jag var i gymnasieåldern när jag läste hennes ”Den femte sanningen” och berördes djupt av den.

Det var i samma veva som jag läste Evelyn Reeds ”Från matriarkalisk klan till partiarkalisk familj” och Marilyn French ”Kvinnorummet”.

Det betyder något att det är Doris Lessing som får Nobelpriset.

Det innebär dessutom att jag kommer att läsa om en del av hennes böcker, det är så länge sedan jag läste henne sist. Jag tror det blir hennes ”Science-fiction” böcker samt ”den gode terroristen” som jag ger mig på först.

[Uppdaterat: Hon har ju dessutom en skön attityd. John har fångat det bra här.] 

Kommentera

