Varför antingen eller om man kan få både och?

Har varit på tvådagars konferens i Nyköping med hela Folkbildningssverige.

När jag igår och idag träffade alla dessa studieförbundare och folkhögskolemänniskor som dagligen arbetar med människa efter människa för att väcka lust, kunskap, inflytande och självförtroende – då blev jag påmind om att jag saknar det.

Framför allt blev jag påmind om hur mycket jag gillar att arbeta ”hands on”.

Det är mycket förmånligt, roligt och utmanande att få ägna hela sin arbetstid åt att forma och kommunicera politik. Men som vanligt är jag kluven.

Jag har alltid tidigare växlat mellan olika arbetsuppgifter och roller. Hjälpt till att hålla fritidsgården öppen på helger, jobbat som elevassistent, haft cirklar för funktionsnedsatta, arbetat inom den tunga missbruksvården, utvecklat metoder för lärandeutveckling på företag, stöttat unga människor i sina engagemang.

Listan kan göras lång på saker som jag gjort parallellt med studier och politiskt engagemang. Saker som alla på olika sätt syftar till att ta vara på människors värde, kunskap, drivkrafter och engagemang. Och för att hitta vägar att utveckla det ytterligare.

Föreningsliv, arbete, makt, social ekonomi, bildning, lärande, demokrati, kunskapsutveckling, hälsa, mobilisering – innehållet bär många namn med olika skiftningar.

Jag håller på med det nu med, men i en annan form. Och all min tid och lust går till det jag nu är uppe i. Men det känns samtidigt konstigt att vara så långt ifrån vardagspraktiken.

Kanske ska se till att få hålla någon kurs i alla fall?

Kommentera

