Oro över ny (s)kolplattform

Jag tänker inte hymla – jag är riktigt kritisk till delar av socialdemokraternas förslag till ny skolplattform.

Jag blir orolig och illa berörd när socialdemokraterna delvis sluter upp bakom en ensidig syn på skolans uppdrag och vad kunskap är och hur den utvecklas.

Valanlyserna visade att socialdemokraterna förlorat förtroende bland väljarna när det gäller skolpolitiken. Många väljare anslöt sig till Björklunds omoderna disciplinskola och socialdemokraterna måste återvinna förtroendet i skolpolitiken från väljarna.

Det ÄR viktigt att formulera vår skolpolitik och att tydligare beskriva framtidens utmaningar. Men att driva igenom en ny skolpolitisk plattform så snabbt att det inte går att genomföra en hyfsad intern demokratisk process kring frågan är inte bra.

Mona Sahlin gör dessutom denna fråga till sin första stora fight som partiledare. Om hon åkte på stryk i frågan på förtroenderådet i November (där förslaget ska hanteras) skulle det bli problematiskt för hennes som ny partiledare. Hon har ju satsat en del av sitt förtroendekapital i frågan.

Det blir märkligt att partiledningen väljer att återigen lägga fram förslag om tidigare nationella prov i skolan – ett förslag som Baylan försökte få igenom på socialdemokraternas partikongress för knappt två år sedan men som kongressen efter en mycket aktiv debatt röstade ner.

Socialdemokraterna är ett stort parti och en av dess styrkor har varit förmågan att kompromissa och föra en politik som fått många människors förtroende. Men inte minst har socialdemokraterna som parti lyckats visa på nya vägar och skapa opinion för sin politik.

Om vi i allt för stor utsträckning formulerar vår politik utifrån den tillfälliga opinionen istället för att försöka påverka opinionen, ser jag ett framtida problem i trovärdighet. Jag är lite rädd för att det är vad partiet är på väg att göra just nu.

Det finns många förslag i skolplattformen som jag tycker är mycket bra och viktiga – men jag har en annan syn på skolans uppdrag och hur kunskap utvecklas än vad förslag om tidigare betyg och nationella prov förmedlar.

Eller som lärarförbundets ordförande Eva-Lis Preisz säger det:

– Kunskapen ökar inte bara för att man mäter oftare. Problemet är i dag att lärarna inte kan styra resurserna dit de bäst behövs.

Socialdemokraterna i Örebro tycker det är viktigt att fortsätta utvecklingen av skolpolitiken och arbetar med vårt lokala skolrådslag även under hela nästa år.

3 responses to “Oro över ny (s)kolplattform

  1. Lägger vi fram dessa förslag för att vi tror att skolan blir bättre eller för att vi tror att det är detta som ”folk” vill höra?
    Jag överdriver nu, men det känns lite som om vi ”offrar” skolan bara för att vinna nästa val…

  2. Vad är det som ni tycker är så dåligt och oroväckande mer konkret? Jag är mer oroad för att vi inte gör något åt skolan alls. Då kommer skolan inte att utvecklas och vi kommer heller inte att vinna nästa val. Vi sviker då skolan och barnen och ungdomarna. Skolplattformen är en bra mix av krav och traditionell socialdemokratisk politik. Det är tex utmärkt att man tar upp att friskolrna inte ska tillåtas får dränera de kommunala skolorna på resurser genom att man beskriver överetableringens effekter. jag är glad och mycket nöjd. Och Marie Granlund äger!

  3. Jag tycker att en hel del av förslagen i skolplattformen är bra, bland annat det om större möjlighet att styra skoletableringar. Jag tycker att vi varit allt för flata i skoldebatten överhuvudtaget och att vi under många år missat att formulera utmaningarna för framtidens skola och därför förlorat trovärdighet i skoldebatten. Analysen om vad som är fel i skolan och varför har överlämnats åt den borgerliga synen på skolans uppdrag och syfte. Det i sig är jäkligt synd. Som socialdemokrat tycker jag att skolan har en otroligt viktig roll i att utveckla människor så de kan ta aktiv del i samhällsbyggandet, växa som människor, kunna ta del i de demokratiska värderna och ha med sig redskap till arbete och försörjning. När människor går ur skolan utan att veta hur man påverkar samhället och tro på att man kan göra det, samt har redskap med sig för att få jobb eller fortsatt utbildning – då har inte skolan lyckats. Men jag tror inte att de utmaningar vi står inför bättre möts via fler betyg eller prov. Och om vi köper den enkla synen på vad kunskap är och hur den utvecklas så motverkar vi den skola som vi vill se. Men om vi menar att skolan har ett vidare uppdrag då har vi ännu större utmaningar än de skoldebatten mest belyser. Mindre klasser, bättre möjligheter för lärarfortbildning och handledning, forskning in i skolan osv är saker jag till fullo ställer mig bakom.

Kommentera

