Nostalgitrip i You Tube-träsket

Folk skäller på facebook när den riktiga tidsfångaren är You Tube. Hela min mellanstadietid flimrar förbi genom knapptryckningarna.

Eller vad sägs om en fjortonårig Hasse Carlsson i Noice – jag var kanske 10 år och kär på riktigt. Jag minns hur hjärtat värkte när jag tittade på affischerna. Nu slås jag mest av den märkliga likheten med hela familjen Wahlgren. Finns där några skelett i garderoben? Innan man kommer till låten får man först stå ut med lite 80-tals Clabbe. (Dessutom pryade jag i sjuan på Rökfri generation på söder i Stockholm.)

En av mina absoluta favoriter var canadensaren Corey Hart. Jag hade alla hans skivor och har på riktigt försökt hitta dom på cd men inte lyckats. Men på You Tube – där finns han! Här i hans mest kända låt Sunglasses at night, men jag älskade mest Boy in A Box-skivan och låtar som Never surrender och Eurasian eyes, men de håller inte lika bra idag…

Eller tidiga tonårens mesta onehit wonder – Cheerio med norska The Monroes. Här i en tecknad tappning, men låten är precis densamma! (Det tar ett tag innan låten kommer igång.)

Andra skivor som spelades febrilt (men mest i smyg eftersom jag skulle gilla hårdare musik) är Yazoo och hela You and me both skivan. Mr Blue kan jag varenda liten skiftning i trots att det var MÅNGA år sedan jag hörde den och att det här är någon annan som sjunger.

Redan tidigt grundades min livslånga musikrelation med Imperiet och Thåström i alla tappningar.

När jag var 12 så fanns även den många år äldre Bruce Springsteen utmed väggarna och stereon.

Och vilka kommer ihåg Men without hats eller Scritti Politti?

I skivspelaren fanns förstås också Billy Idol och Mötley Crue – det här ska föreställa de tuffa killarna. Inte konstigt att 90-talets grunge med Pearl Jam och Soundgarden blev en musikalisk befrielse för mig…

Det slår mig hur de kvinnliga artisterna totalt lyser med sin frånvaro. Det fanns ju lite av Nina Hagen och Joan Jett och så Madonna lite senare. Men det var inte förrän mycket senare när artister som P J Harvey och Hole kom som kvinnorna hittade in bland mina mest spelade skivor.

2 responses to “Nostalgitrip i You Tube-träsket

  1. Att du också gillade Noice! Kanske dags för en nostalgitripp någon dag (jag har en del i iPoden så vi kan ju lyssna på jobbet!). Och Yazoo! Och Men Without Hats (jag minns! Safety dance är ju lysande!)
    Fatta vad mycket vi ska poppa på jobbet framöver!

  2. Vem minns inte Safety dance?! Var aldrig inne på Noice dock, inte Gyllene Tider heller. Tror jag lyssnade på hårdrock redan då.

Kommentera

