Samael= ny fantasyklassiker

Jag är en mångårig fantasyfantast med många böcker lästa genom åren. Bland alla böcker jag gillat finns där ett fåtal som sticker ut och som blir klassiker, inte bara för mig utan även för nya generationer läsare.

Idag läste jag en relativt ny bok, skriven av en svensk författare som har potential att kvalificera sig till skaran. Inte för att det är den mest välskrivna fantasyn jag läst utan för sättet den lyckas väva samman olika förkristna myter.

Man måste nog ha ett intresse för gamla babyloniska myter och texter för att uppskatta den till fullo. Det är inte en bok som har särskilt mycket med Tolkiens värld att göra. Det är snarare Marion Zimmer Bradley möter Anita Goldman – fast nutid.

Jag är berörd och nästan vördnadsfull – den där känslan att läsa den perfekta boken vid precis rätt tillfälle är sällsynt men alltid välkomnad!

Kommentera

