Kommunalråd spydde ur sig absurda bibelcitat på KF

Jag var sjuk igår och missade därmed kommunfullmäktiges sammanträde, ett möte som lär gå till historien.

Centerpartiets kommunalråd Rasmus Persson stod nämligen i talarstolen och läste högt ur bibeln om att homosexualitet är en styggelse. Ganska eldfängt dessutom.

Tilltaget kommenterades med stora rubriker i dagens Na. Dessutom var det första kommunfullmäktigedebatten som webbsändes så allt finns dokumenterat på orebro.se. (Rasmus Perssons utspel ligger under § 4 i rullistan 53 min och 45 sek in i inslaget, tyvärr finns ingen direkt permalänk.)

Lite märkligt känns det. Först frireligiösa förböner i Rådhuset och nu rasande bibelcitat mot homosexuella på Kommunfullmäktige.

Förutom att många faktiskt blev upprörda och att det inte är okey att spy ur sig vad som helst så tycker jag att det finns en bra princip som man kan följa i kommunpolitiken, nämligen att inte blanda samman politisk styrning med religion.

Det finns skäl till varför vi separerade kyrkan från staten – låt oss även separera kommunen från kyrkan!

2 responses to “Kommunalråd spydde ur sig absurda bibelcitat på KF

  1. S borde gå före och sepparera sig från kyrkan. Genom att vara kyrkans ledning står man bakom Svenska Kyrkans bekännelse: att Bibeln är Guds ord….och har missonen till uppdrag.

    Nån mer än jag som tycker det är konstigt att S leder ett sådant uppdrag med en sådan bekännelse som grund?

  2. Jag håller faktiskt med dig där, jag förstår inte varför några politiska partier ska vara representerade i kyrkan.

    Jag anser personligen inte att socialdemokraterna som parti ska delta i kyrkovalen, men jag tillhör tyvärr fortfarande en minoritet inom partiet i den den frågan.

    Jag tycker dessutom att det är hög tid att pensionera monarkin i landet.

Kommentera

