På riktigt nyfiken på Amanda

Musikaliskt är jag en ganska kräsen person. Jag har aldrig riktigt tilltalats av hitlistor eller schlager eller massproducerad musik.

Jag gillar generellt välgjord tung musik typ Pearl Jam, Soundgarden, Tool och Hole. Sedan finns mycket annat som kvalar in bland mina spelade skivor som inte är tungt, musik som förmedlar någon slags själ och äkthet. Dit hör bland annat Jeff Buckley, Nina Simone och Jane Siberry.

Det är utfrån samma känsla – här finns något eget och någon som förmedlar känslor på ett övertygande sätt som jag gillar Amanda från Idol. Jag gör det på riktigt och jag är nyfiken på vad som kommer att ske med henne musikaliskt under de kommande åren.

Inte så att jag tror att hennes första Cd kommer att bli särskilt originell – som första skiva med ett stort skivbolag bakom sig kommer hon vara allt för styrd för det – men på sikt tror jag verkligen att hon kommer hitta sin egen grej och utvecklas till något riktigt intressant.

Hon ÄR rock´n roll på ett ganska ovanligt sätt – som jag välkomnar, det har varit lite tomt på återväxten där.

Kommentera

