Vad förhåller vi oss till?

Jag gillar vackra saker, snygga kläder och grejer till hemmet och ser alltid nya saker som jag skulle vilja ha.

Men den här önskan att ständigt vilja köpa nytt och mer, är något som jag medvetet jobbar med. Jag vill få ett annat förhållande till saker och konsumtion.

Jag förstår att det mesta av begäret är konstruerat av reklam och vi kan välja hur vi förhåller oss till det. Samtidigt finns ju en ganska stark längtan efter den snyggare väskan eller de coolare gardinerna även hos mig.

SvD har en artikelserie om köphysterin och nu presenteras en artikel om märkeskläder till barn som verkligen får det att vända sig i magen på mig. Snacka om att helt okritiskt öka på snurren.

Vad fasen är det för värderingar som vi förmedlar till varandra och till våra barn?

Är det viktigare att köpa Gant-tröjor till ettåringar än att båda föräldrarna jobbar lite mindre, eller att vi bidrar med lite mer till arbetslösa eller sjuka, eller helt enkelt hjälper miljön på traven och konsumerar mindre?

Kan man välja att stå utanför? Påverkade blir vi allihop, men vad kan jag som förälder göra för att skapa andra värderingar hos mina barn än att ”snyggast vinner”.

7 responses to “Vad förhåller vi oss till?

  1. Pingback: Halvsanningar och värderingar « Ett hjärta RÖTT

  2. Hur kan du jobba med tillväxt när du uppenbarligen inte ens förstått hur ekonomin funerar. Inser du inte att konsumtion skapar efterfrågan på produktion och därmed arbetstillfällen. Att konsumera innebär att flera kan arbeta, och arbeten är väl ändå det som hjälper arbetslösa?

  3. Jag har en ganska god förståelse om hur ekonomin fungerar – men tillväxt handlar om betydligt mer än mer konsumtion av varor.

    Tillväxt är tillexempel att producera mer med mindre arbetstimmar – vilket vi i Sverige varit mycket duktiga på. Men vi skulle kunna bli bättre på att fördela mervärdet av tillväxten.

    Det blir väldigt svårt att tala om tillväxt överhuvudtaget utan att prata om långsiktigt hållbar tillväxt.

  4. Just den här mamman vet verkligen värdet, i synnerhet förstahandstittsvärdet på märkeskläder och kommer aldrig att fatta ett skvatt om nåt annat än sitt eget behov av det hon tror är lyx.

    Ragge: Kina kräver att få öka sina utsläpp just av den anledningen, att öka abetstillfällena. Inte vet jag.. men det känns som att de gör det på alla andras bekostnad nu i ett läge där alla jävlar måste börja nånstans. Och arbeten är inte alltid det som hjälper arbetslösa, det är LÖN för arbete som hjälper arbetslösa. Men den lönen räcker inte ens för att BO och täcka matkostnader för många.

  5. Nu var det inte något svar på min fråga. Självklart är den produktivitetsökningar som skapar tillväxt på lång sikt. Och produktivitetstillväxt det är något näringslivet är bra på att skapa. Dvs när människor är fria att driva företag och tjäna pengar så strävar de efter bättre produktionsätt (för att öka vinsterna) vilket ökar produktiviteten.

    Oavsett det så är konsumtion ca 50-60% av BNP. Drar vi ner på konsumtionen så faller obenhörligen tillväxten. Därför förefaller det korkat att någon som jobbar med tillväxt förordar sänkt konsumtion.

    Varför hackar du på märkeskläder? Det är väl rätt bra varor ur ett hållbarhetsperspektiv?

  6. Det där med barn och märkeskläder har jag funderat en del över den senaste tiden. Det finns många sidor av mynetet och här är en från min praktik.

    En flicka ville inte gå ut och leka med de andra på rasten. Jag frågade varför och fick svaret ”För jag är rädd att ha sönder min Canada Goose-jacka.” Åtta år gammal är hon – åtta år och vågar inte leka.

Kommentera

