Ett år som ordförande

Idag hade vi årets sista möte med beredningen för Tillväxt och bildning, och mitt första år som ordförande är slut.

Jag upplever att det har varit ett år med blandade upplevelser, där vi fått treva oss fram i vilket uppdrag beredningen egentligen har och hur vi ska hantera ansvaret för frågor som gränsar till andra organisationer – främst då kulturfrågorna och Regionförbundet.

Det har inte varit ett lätt uppdrag att ta sig an som första ordförandeuppdrag och jag är inte bara nöjd med resultatet av min egen insats så här långt.

Inför nästa år hoppas jag på ett par saker – dels skapa bättre förutsättningar för diskussion i beredningen och dels att ansvarsfrågor och uppdrag för beredningen tydliggörs.

Men också hur arbetet med dialog och medborgarmodeller kan utvecklas även för oss. Jag tror att det finns bättre förutsättningar för det.

Det har varit ett utmanande och lärorikt år, av många olika skäl.

Vi har ju också lyckats med en del under året. Bland annat har vi sorterat och tydliggjort en del bland de verksamheter i landstinget som inte ligger under sjukvården men som inte heller har flyttats över till Regionförbundet. Och det finns mer kvar att göra.

Kommentera

