Politiska utmaningar även i år!

Tillbaks på jobbet efter en lång och välanvänd ledighet. Jag känner mig ordentligt utvilad för första gången sedan valet förra hösten. Nu är det nya tag och jag ser fram emot viktiga politiska bataljer.

SvD toppar med en av de stora välfärdsfrågorna: konsekvenserna av vårdval Stockholm.

Fri etableringsrätt ger mindre resurser till de socialt utsatta områdena  med störst behov, samtidigt som valfriheten och tillgängligheten ökar i de rikaste och mest friska områdena

Det här är en av de frågor som jag bekymrar mig för. Regeringens förslag om fri etableringsrätt av läkare kommer även här innebära att attraktiva områden i centrala Örebro får större del av landstingsresurserna än vad områden med avflyttning och dålig folkhälsa kommer att få.

Kommentera

