Medskapa eller anpassas?

Jag undrar lika mycket varje gång över kraven på betyg för småbarn och vad ropen på mer disciplin egentligen bottnar i.

Har de som ropat högst varit i dagens skola? Har de helt missat den mångfald och kreativitet som finns där? Hur har de kunnat undgå att se att dagens ungar kan så jäkla mycket mer än vad deras föräldrar, och deras farföräldrar gjorde i den åldern?

Hur är de högröstade som föräldrar? Har de betygssamtal hemma vid köksbordet med stjärnor eller röda bockar? Pekar de med hela handen och blir arga om barnet kommer med frågor och alternativ?

Konsekvens, förutsägbarhet och trygghet för barn och ungdomar går att skapa med helt andra metoder än betyg och militärisk disciplin. Jag tror att de allra flesta föräldrar är överens om det.

Vad är det då det handlar om i skoldebatten? Jag tror att mycket bottnar i vuxna människors vanliga rädsla för förändring.

Ska barn och unga få vara medskapare till något nytt eller ska de enbart läras upp och anpassas till ett samhälle som redan finns?

Det är frågan. Och beroende på hur vi svarar kommer vi bete oss olika.

Annonser

One response to “Medskapa eller anpassas?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s