Parhästar som drar åt samma håll

För de flesta väljare kan inte bytet från Nuder till Östros tyckas särskilt upphetsande. Från en grå man i glasögon till en annan medelålders man med glasögon och lite mindre hår. Egentligen vet jag inte heller om det betyder någon större skillnad i partiets riktning när det gäller den ekonomiska politiken.

Men jag vet att Östros brukar vara tydlig i sina budskap och ganska rolig att lyssna på. I de sammanhang som jag träffat honom ser han glad ut och han är skarp i sina analyser. Jag har överlag en mer positiv inställning till Östros utan att för den skull kunna peka på den ena eller andra politiska anledningen.

Svenska finansministrar brukar i och för sig inte behöva se varken roliga eller glada ut. Snarare har det väl varit ett uppdrag kantat av den gråa tyngden. Moderaternas Anders Borg har på alla punkter brytit med den traditionen och det kanske numer finns utrymme för lite mer av människa bland det ekonomiska allvaret.

Den avgörande poängen är dock att en statsmininster och en finansminister måste ha ett nära och bra samarbete och kunna lita på varandra. Någon slags innerlighet och gemensam vision behöver nog finnas där för att det ska till ett trovärdigt ledarskap i en nation. Och den tilliten har Mona Sahlin och Thomas Östros för varandra. Och jag tror inte att akademiska kunskaper egentligen har med saken att göra.

Däremot känns det lite skorrande mellan den sittande statsministern Reinfeld och hans finansminister Borg. De ger inte intrycket av att helt och fullt vara på väg åt samma håll – trots att de båda haft ett nära samarbete i att omdana moderaternas appearence. Jag inbillar mig att regeringens dalande opinionssiffror delvis har med den saken att göra.

Den spännande frågan som fler och fler ställer sig är vem som efterträder Östros. Jag har sett att det spekuleras i Luciano Astudillo, vilket skulle göra mig mycket glad men ganska överraskad.

4 responses to “Parhästar som drar åt samma håll

  1. Jag tycker också Östros är bra som person, men annars håller jag inte alls med dig!

    Statsministern och finansministern måste inte alls ha ”någon slags innerlighet [?] och gemensam vision”. Tvärtom! Alla starka finansministrar, Kjell-Olof Feldt, Gunnar Sträng är de tydligaste exemplena, hade givetvis samma politiska agenda som sina ministrar, men en stark integritet och möjlighet att faktiskt hålla i rikets finanser. I förhållande till Mona Sahlin tror jag Nuder hade haft det (jag tvivlar på att han hade det i förhållande till Göran Persson). Jag tror säkert Östros blir en bra finansminister han också, men åter igen, jag är lite orolig att han och Mona Sahlin är för ”bundis”.

  2. Att lita på varandra innebär för mig att man har en stark integritet.

    Att det inte behöver bli en maktkamp utan att man tror att var och en gör goda bedömingar utifrån den post man har och litar på att de bedömingarna är utifrån kunskap och gemensam vision inte utifrån att demonstrera makt eller olika politiska agendor.

    Dessutom tror jag att Östros av flera skäl blir en starkare finansminister, inte minst för att han har ett större stöd internt.

    Poängen är att en tillit mellan statsmininstern och finansminsitern ÄR bra och minskar onödiga maktkamper och att man drar åt olika håll. Vilket också ger stabilitet. Men jag hålller med om att integriteten är viktigt – men för mig är det som sagt inget motsatsförhålland ei det utan snarare varandras förutsättningar.

  3. Att du hört ett rykte och försöker sprida det vidare är inget bra sätt för oss att välja frontfigurer.
    Låt oss ha bättre valprocess än att försöka tipsa media och andra om div ”rykten”.
    Särskilt ett rykte från kvällspressen.

  4. Jag tror inte att det är farligt att diskutera saker, inte ens rykten från kvällspressen och den här bloggen tar upp det mesta som rör sig i min politiska sfär – det har jag ingen avsikt att ändra på.

Kommentera

