Vad ska man i skolan att göra – räcker det inte att tenta av de nationella proven?

På min sons skola jobbar dom ganska mycket med fördjupningsarbeten och framställning.

Jag skulle säga att det överlag är högre kvalitet på deras högstadiearbeten än vad det var på fördjupningsarbetena när jag gick sista året på Naturvetenskaplig linje på gymnasiet.

Här om dagen var det dags för de nationella proven i svenska. Nationella proven genomförs i svenska och matte under ett par dagar i nian. Det är ett tillfälle där man via skriftliga prov ska bevisa vad man lärt sig under högstadiets alla år.

Nu vill regeringen att det provtillfället i ännu större utsträckning ska vara styrande för hela betygssättningen.

Läraren ska därmed inte ta någon större hänsyn till elevens arbete och utveckling under alla de andra dagarna av tre års högstadiestudier.

Jag undrar igen – vad är det för kunskap alla dessa utökade betygssteg ska vara ett kvitto på?

Dessutom undrar jag allt mer om Björklund egentligen tycker att skolan ska finnas. Det kanske räcker med att våra barn går och tenterar av de nationella proven i 9-, 11- och 15-års åldern? Varför ska elever behöva träffa andra barn medan de pluggar språklig utveckling?

Kommentera

