Clinton eller Obama?

Jag känner mig inte helt säker på vilken av demokraternas presidentkandidater som jag föredrar, de har båda sina för- och nackdelar.

Men jag är mycket imponerad av Hillary Clinton. Det kommer från tiden som presidentfru där hon i ett land betydligt mer konservativt än vårt faktiskt alltid var en egen politisk person. Något som ibland låg maken och presidenten Bill i fatet i den amerikanska opinionen.

Hillary Clinton stack ut som presidentfru på alla sätt. En stark kvinna som aldrig fogade sig i makens bakvatten. En politiker med visioner och ambitioner. Jag tror på henne. Det betyder inte att jag stödjer alla delar av hennes politik, men jag tror att hon kan ”leverera”.

En slående konrast mot vår egen statsministerfru som trots att hon har ett av landets tyngsta politiska uppdrag ändå mest framstår som ”fru” och väldigt lite som ansvarig politiker.

Barack Obamas politiska agenda vet jag mindre om. Han pratar sig varm om skattesänkningar vilket gör mig lite misstänksam. Samtidigt vore det ett verkligt demokratiskt genombrott och en kil rätt in i USA:s politiska adel om han vann. Att han lyckas utmana är nästan chockartat nog.

Djupt inom mig värnar jag oftast den demokratiska principen högre än den partipolitiska. Men partipolitik och sakpolitik är samtidigt avgörande för hur makt och inflytande sprids och fördelas i ett samhälle. Även i sakpolitiken håller jag nog Clinton aningen högre.

Sammantaget lutar nog min tumme åt att mest hållas på Clinton – även om jag tycker att Obama är ett stort steg framåt för demokrati!

2 responses to “Clinton eller Obama?

  1. Det är viktigt att ta reda på kandidaternas bakgrund, särskilt i detta fall.

    Annars blir det lätt övervikt till den man känner till även om man inte känner kandidaten.

    För att känna kandidaten, så gott det går, måste man läsa igenom den officiella persondeklarationen och plöja igenom en del massmedial historia.

    Bush och Clinton klanerna har regerat 2 decennier i följd. Hillary har lika mycket erfarenhet i presidentjobbet som chefen för General Motors hustru.

    Hillary har dessutom ertappats med lögner, dribblingar, manipulationer och en misslyckad socialplan trots att maken var president!

    Barack har genomfört flera vitala reformer lband annat i staten Illinois, som är större än Sverige. Han har personlig erfarenhet nerifrån och upp. Han har bott utomlands med sin mor, bl a i Indonesien, vilket innebär att muslimer har viss respekt.

    Han är sanningssökare och var första mörka ordföranden som elev på Princeton Univ.

    Han kan ena olika grupper av människor mot ett gemensamt mål – bland annat finansieras hans kampanj av frivilliga bidrag från enskilda amerikanska medborgare (50 – 100 dollar styck).

    Han samlar 2 – 10 ggr fler åhörare, är omtyckt och säger inget fult om andra.

    Han presenterar sitt politiska program i detalj på http://www.barackobama.com (Issues).

    Hans utgångsläge för denna karriär var kärlek, utbildning och hopp.

    Som högutbildad jurist med högsta betyg valde han inte Wall Street utan en av de fattigaste och mest problemrika områdena i USA, Södra Chicago, där han tidigare varit community organizer. Nu kom han tillbaka med juridik och kunde driva många mål åt de som annars inte skulle ha råd.

    Barack Obama kommer, tillsammans med sin intelligenta, slagkraftiga och likasinnade fru Michelle att lugnt och metodiskt leda USA mot en välfärdsstat liknande Sverige. Med lägsta-lön, möjlighet för alla att gå college, föräldra engagemang, skola m m.

    Irakkriget röstade Barack emot från början (2002) till skillnad mot Hillary. Barack kommer att avsluta USA’s militära engagemang i Irak. Han kommer att förändra USA:s sätt att föra utrikespolitik och leda in landet på miljöfrågorna och ojämlikheterna m m.

    Med USA i den riktningen kommer mycket ekonomi i rullning för utvecklingen inom miljöområdet och den fortsatta civilisationen.

    Frågan gäller inte vad man har i programmet utan vem man tror är bäst på att genomföra det man vill. Då blir det hittills mest trovärdiga svaret: Barack Obama.

    /mvh Carl

  2. Tack för svaret. Det var lite information som var ny för mig. Intressant! =)

Kommentera

