Kommunfullmäktige och messiaskomplex

Projiceringsmetoden. Du klagar på något men får själv skulden för det du påtalar. Den som använder denna metod tror sig ofta vara allvetande, lida av ett Messiaskomplex.”

Fullmäktigeförsamlingarna är i många avseenden oppositionens arena. Det är där majoritetspolitiken kan ställas till svars och där kan frågor och otydligheter lyftas för debatt och kunskapspåfyllnad.

Detta gäller i både landstingsfullmäktige som i Örebro kommunfullmäktige. I tisdags var det landstingsfullmäktige som äntrade sessionssalen i rådhuset i Örebro. Även där ställer oppositionen frågor om aktuella händelser och lyfter ärenden som de ser tveksamheter i.

Generellt är det en trevlig och saklig debatt och även jag som majoritetspolitiker är glad att frågorna ställs. Framför allt för att jag lär mig saker under interpellationsdebatterna och att jag får till mig ny kunskap om situationen på olika håll.

Oppositionens arbete och frågor i landstinget gör att jag som majoritetspolitiker kan bli bättre och det är den inställningen som jag märker av från de allra flesta av mina partikamrater i landstinget.

Igår var det kommunfullmäktige i Örebro. Där är inte stämningen något vidare. Framför allt går företrädare efter företrädare från majoriteten upp och ifrågasätter uppsåt och motiv hos de i oppositionen som ställer frågor och vill lyfta en diskussion om olika händelser.

(Här kan ni se frågorna, hur de är formulerade och själva avgöra om det är viktiga frågor att ställa.)

Det är ett mycket märkligt sätt som majoriteten i Örebro hanterar fullmäktigeförsamlingen. I så gott som samtliga fall ifrågasätts och skuldbeläggs frågeställaren. Det är inte en bra grogrund för ett gott debattklimat. Det skapar dessutom besk eftersmak med allt mer ilskna oppositionspolitiker.

Det borde vara så enkelt för majoriteten i Örebro att ibland bara ta till sig frågan och säga att det var bra att frågan lyftes och att man ska fortsätta att jobba med att bli bättre. Dessutom önskar jag att svaren var mer informativa så att interpellationsdebatterna även i kommunfullmäktige kunde bli ett redskap för ökad kunskap och bättre majoritetspolitiker.

Den märkliga situationen i Örebro blir extra aktuell när jag läser dagens DN om Elaines sju härskartekniker varav den första lyder:

”Projiceringsmetoden. Du klagar på något men får själv skulden för det du påtalar. Den som använder denna metod tror sig ofta vara allvetande, lida av ett Messiaskomplex.”

Ps. Måste bara säga att jag blev både stolt och imponerad när jag såg alla våra fritidspolitiker som var uppe i debatten igår eftermiddag om fritidspolitikernas roll och framtid. Ni var fantastiska!

Kommentera

