Kul dag men usel Ullis

Idag var jag och knackade dörr i Brickebacken. Varje tisdag är det några som är ute och knackar dörr och idag börjar dessutom vår aktivitetsmånad.

Aktivitetsmånaden är en slags minivalrörelse då vi försöker få upp hela organisationen på fötterna samtidigt och fokuserar extra kring några frågor. I höstas var vi ute och ställde frågor om satsningar på barn och ungdomar och nu i april kommer vi fråga om vilka orättvisor Örebroarna ser i sin vardag.

Igår hade jag och John delat ut flygblad om att vi skulle komma och lyfte några frågor som vi också ställde i dörren. Frågorna vi ställde handlade om vilka orättvisor man ser i samhället. Dagen till ära hade jag lärt mig hantera vår digitala mikrofon så att jag kunde göra någon intervju till vår podradio.

Som vanligt var det både roligt och givande att prata med människor vid deras hem. Jag är efter många vändor med dörrknackning fortfarande lite förvånad över det positiva mottagande man får nästan överallt. En i dörrknackargänget var med för första gången och även hon tyckte att det var mycket roligt.

Det finns givetvis dem som inte är intresserade av att prata med oss, men då är det ju bara att tacka ändå och gå vidare. Men när vi är i bostadsområdena är det en ganska liten minoritet som inte vill prata alls.

Människor är välkomnande och många för fram egna frågor. Ikväll var det väl en handfull som dessutom ville bli medlemmar i vårt parti. Jag mötte också en student som gärna ville vara med i vår medborgarpanel.

Kvällen var så pass trevlig att jag glömde bort micken och inspelningarna trots att det var ett par personer som jag pratade med och som nog mer än gärna ställt upp på ett längre samtal. Jag fick inte ens upp mobilkameran för att ta kort på de som var med och knackade. Jag är nog usel. 😉

Kommentera

