Citybanan = mer tågtid och fler tåg i tid

Idag är kommunernas och landstingens medfinansiering av citybanan på tapeten.

Citybanan är en utbyggnad av spår in i Stockholm som innebär att fler tåg kan köra på spåren. De spår som finns i dag byggdes på 1800-talet och är anpassade för en helt annan tågtrafik än den som finns behov av nu.

För resenärerna har bristen på spårplats bland annat märkts via de många och långa tågförseningarna i Mälardalen.

Innan valet hade citybanan börjat byggas. Den borgerliga regeringen tvärvände dock i frågan då de fick makten och vägrade fortsätta bygget. För att fortsätta krävde de att mälardalens kommuner och landsting var med och betalade.

I Sverige är det ju så att staten ska finansiera vägar och järnvägar via de statliga skatteintäkterna. Kommuner och Landsting finansierar andra verksamheter via sina skatteintäkter.

Men när det gäller en av landets viktigaste tågstråk har staten i praktiken utövat utpressning mot landstingen och kommunerna i mälardalen.

Beskedet har varit otvetydigt – inga pengar ingen citybana!

Och för vårt län, liksom för resten av mälardalen, är det absolut nödvändigt att järnvägen byggs ut.

För ett år sedan förhandlas det för fullt och tillslut skrev landstinget och Örebro kommun på den gällande avsiktsförklaringen. För vår räkning handlar det om en totalsumma på 180 miljoner, varav landstinget skulle betala hälften och Örebro kommun andra hälften.

Nu när avsättningarna ska göras har dock Örebro kommun med Staffan Werme i spetsen svängt lite i frågan och vill inte betala mer än 40 miljoner. Det har skapat viss oro och aktivitet runt om i länet.

Samtidigt som Werme trixar kring järnvägen så är han beredd att köpa loss tomma lagerbyggnader för 90 miljoner utan att tänka några extra gånger. Staffan Wermes bristande sinne för proportioner i kommunalpolitiken riskerar att skapa vissa problem.

Nu hoppas vi dock att allt ska lösa sig tillslut. Dagens möte mellan representanter i kommunen och landstinget tycks ha öppnat vägarna igen.

Annonser

5 responses to “Citybanan = mer tågtid och fler tåg i tid

  1. Ni har i alla fall en järnväg. Här i Norrbotten finns endast inlandsbanan och malmbanan. Och för att nå en station att åka från är det minst en timme med bil först som gäller om man inte bor i Luleå eller Älvsbyn.
    Så har ni det verkligen så illa?

  2. Att alliansen tar korkade beslut det förvånar inte och dom beslut som tagits när det gäller citybanan är otroligft korkade, eftersom det handlar om en lösning på tåginfarkten inte bara i mälardalen och stockholm utan genom att den berör så många människor och är en så viktig infrastrukturinvesteriong som är viktig för hela landet.

    Sen en liten komentar till oscar och alla andra icke mälardalsbor. Det som slår mig är att så fort som det påpekas ett problem i mälardalen så nog finns ett värre problem i norrland. tänk om mälardalen inte funnits som drivkraft i landet vem hade ni då haft att skylla alla era problem på

  3. Lasse, det handlar varken om att skylla på stora eller små utan istället att belysa ett prioriteringsproblem. Jag stödjer självklart investering i tågnätet i Mälardalen, men jag funderar på hur prioriteringarna ligger efter att jag hört debatten kring infrastruktursatsningar i södern som kostar lika mycket som att bygga Norrbotniabana för att spara två minuters restid, jämfört med de minst tjugo minuter som skulle sparas här. Och då är inte ens godstrafiken från basindustrin inräknad.
    Men visst, jag är lite sur. Eller inte bara lite. Jag är ganska rejält förbannad på snedprioriteringar.

    Enligt mig borde vi sluta lägga ner pengar på asfaltsvägar och istället bygga järnväg för alla pengar.

  4. Lars Flemström

    Jag har försökt få en debatt om detta, för det är samma visa varje gång. Du skriver bl a: ”För resenärerna har bristen på spårplats bland annat märkts via de många och långa tågförseningarna i Mälardalen.”

    Som bekant finns det tre resvägar från Örebro:
    1. via Hallsberg-Katrineholm-Södertälje
    2. via Arboga-Eskilstuna-Södertälje
    3. via Arboga-Västerås.Enköping
    Vilken väg åker du? Alternativ 3 berörs inte alls av Citybanan, om du inte har tänkt åka till Södertälje. Men varför väljer du i så fall inte alternativ 1 eller 2?

    Detta var den första bluffen som länets politiker har gått på? Låt oss nu titta på den andra bluffen. Antag att du har valt alternativ 3:

    Tåget avgår i rätt tid från Örebro C, och ska möta ankommande tåg från Stockholm på dubbelspåret Örebro – Hovsta. Om detta tåg är försenat får ditt tåg vänta i Hovsta, eftersom det är enkelspår Hovsta – Arboga. Att/om mötande tåg är förensenat har ingenting att göra med Citybanan, eftersom det utgår från Stockholm C norrut. (I själva verket kommer förseningsrisken att öka med citybanan, eftersom det var tänkt att ankommande tåg från Linköping ska fortsätta till Örebro. Tycker inte du att det är en märklig resväg Linköping – Örebro?)

    Mötande tåg i Köping har kanske kommit dit i rätt tid, men får vänta på ditt tåg som gått i tid från Örebro men blivit försenat på vägen. Alltså avgår det mötande tåget försenat från Köping, med följd att ytterligare ett tåg från Örebro blir försenat. Anledningen till denna ”kedjereaktion” kan vara att första tåg för dagen Göteborg-Stockholm, via Örebro, inte avgick i rätt tid från Göteborg och därför hamnade efter pendeltåget till Alingsås. (Tycker du att ÖLL ska finansiera ett nytt spår Göteborg-Alingsås? Det vore ju till större nytta för Örebro län än citybanan i Stockholm…)

    Efter Köping blir ditt tåg ytterligare ett par minuter försenat, eftersom man håller på och bygger om bangården i Kolbäck i syfte att medge högre hastigheter. (När du upptäcker fördelarna med detta, har du redan varit med och beslutat att skänka 90 miljoner av landstingets pengar till stockholsmoderaternas prestigeprojekt citybanan…)

    När ditt tåg så kommer till Bålsta, med en trots allt lindrig försening (c:a 10 min) och du är beredd att vara framme i Stockholm om en halvtimme, har pendeltåget från Bålsta redan hunnit avgå. Det dröjer dock inte länge förrän ditt tåg kör ifatt pendeltåget. Varje gång pendeltåget stannar vid en station, måste ditt tåg stanna utanför stationen i väntan på genomfart.
    I stället för att behöva stanna utanför varje pendeltågsstation, kanske din lokförare väljer att köra med låg fart (c:a 60 km/tim).

    Vi det här laget har stockholmsmoderaterna lurat i dig att det är något fel på spåret Bålsta-Stockholm, eftersom det går så långsamt. När det i stället går fort mellan stoppen utanför pendeltågsstationerna, har stockholmsmoderaterna lurat i dig att det är kö för infart till Stockholm. Du vet ju hur det är med bilköer, man kör en bit och stannar igen. Säkert tror du att det är samma sak för tåg.

    Du har kanske hört något resonemang om att fler spår Stockholm-Bålsta, men att det förutsätter att citybanan byggs först. Då har du gått på en tredje bluff. För att ditt försenade tåg ska kunna köra om pendeltåget, räcker det med ett extra spår förbi några av pendeltågsstationerna, exempelvis på sträckan Kallhäll – Spånga.

    Men allra bäst hade ju varit om ditt tåg, som avgätt i rätt tid från Örebro, inte hade blivit försenat bara en halvmil från Örebro. Egentligen behövs inte ens dubbelspår mellan Hovsta och Arboga, utan det räcker med en extra mötesstation sådär en halvmil öster om Hovsta.

    En sådan hade antagligen redan funnits om inte Banverket hade dränerats på pengar till olika skrytprojekt i regionernas kamp. Hur mycket förstod du av det jag skrivit? Kanske du förstår att besluten bör tas av dem som vet, eller åtminstone har tilltång till kompetenta utredare.

    Det hade kanske varit ett jobb för mig, eftersom järnvägsteknik var mitt stora ungdomsintresse ochb SJ var min första arbetsplats? Tro inte på alla lögner som pajasen Kronlid har spridit ut om mig!

    Utrymmet medger inte en lika uttömmande regogörelse för södra infarten till Stockholm. Men ”tredje spåret” stoppades inte för att det var en dålig lösning, utanför att byggnadsarbetena skulle inkräkta på kulturbyggnaderna på Riddarholmen. Kulturdebattörerna litasde inte på att Banverket skulle återställa dessa byggnader, när spåret var färdigbyggt. Det finns ytterligare alternativ, som osorgsfullt har tystats ner. Beslut först, debatt ”Varför gjorde vi inte så i stället?” efteråt!

  5. Lars Flemström

    Inläggen från sign Oscar visar vad det handlar om: Regionernas kamp, där den vinner som lurar till sig de dyraste investeringarna – inte de bästa trafiklösningarna. Citybanan kommer enbart att betjäna pendeltågen, och utgör t ex ingen lösning för godstrafiken. All godstrafik på järnväg mellan Norrland och södra Sverige kommer att fortsätta att gå genom Örebro i marknivå och viare på enkelspåren norr om Frövi respikteve söder om Hallsberg.

    Det mycket angelägna dubbelspåret Hallsberg-Degerön är fortfarande oprioriterat. Ni skulle bara se hur trögt det går när godstågen från Norrland startar i motlut efter tågmöte i Åsbro. Om något hämmar den norrländska industrins utveckling, så är det tågmötena i Åsbro i Sydnärke snarare än brist på järnvägar i Norrbotten och Stockholm.

    Dessutom hämmar det forstås regionaltåtrafikens utveckling i Örebro län – och bidrar till att regionaltågen ofta är försenade. Men det är kanske en mindre angelägenhet för ÖLL än att köpa in sig i stockholmsmoderaternas prestigeprojekt?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s