Ett kallare Sverige är resultatet av en borgerlig valseger

40 000 förlorar sin sjukersättning med regeringens nya regler.

Av förtidspensionärerna har till exempel runt 80 000 tidsbegränsade ersättningar. Den ersättnings­formen tas bort i sommar och de som har tidsbegränsade ersättningar fasas ur systemet fram till 2012.

En annan förändring är att en bortre gräns sätts för hur lång tid det är möjligt att få sjukpenning – ett år plus ytterligare maximalt 18 månader. Cirka 60 000 personer berörs av den här förändringen när den införs i sommar, enligt Försäkringskassan. Men alla berörs inte. Fram till första januari 2010 kommer en hel del förtidspensioneras, bryta sjukskrivningen eller lämna av andra skäl.

Men minst 40 000 personer får inte fortsatt ersättning, enligt Försäkringskassans nya beräkningar, som SvD Näringsliv tagit del av.

Det här händer i ett Sverige som har bättre ekonomi än nästan någon gång i historien. Det ÄR INTE ekonomisk kris.

Det här är resultatet av en borgerlig politisk vilja om att skapa ett samhälle där solidaritetet och omsorg om de som mindre har är passé.

11 responses to “Ett kallare Sverige är resultatet av en borgerlig valseger

  1. Du skriver:
    ”Det här är resultatet av en borgerlig politisk vilja om att skapa ett samhälle där solidaritetet och omsorg om de som mindre har är passé”.

    Men VAKNA!
    Jag vill understryka att Socialdemokraterna samarbetar mycket a k t i v t i denna frågan med Alliansen.

    Socialdemokraterna har Curt Malmborg (s) på plats, som Generaldirektör för Försäkringskassan, på plats finns även Erik Åsbrink (s) som Ordförande i Försäkringskassan.

    Och socialdemokraterna har enmansutredaren Anna Hedborg (s) vars analyser ligger till grund för h e l a förslaget till ny sjukförsäkring!!!!!!!!!!!!!!!!
    Anna Hedborg är handplockad av s-toppen för att sköta den sk. socialförsäkringsutredningen som mynnar ut i den nya sjukförsäkringen.

    Mycket, mycket medvetet har s-toppen satt sig i denna position/ ”lånat ut” sig till ett sjukförsäkringsförslag som s å g a t s längs fotknölarna av samtliga remissinstanser!
    Ett axplock av en massiva kritik som föregått förslaget:

    http://www.tco.se/FileOrganizer/TCOs%20webbplats/Publikationer/rapporter/TCO-granskar/2008/nr2%20Hög%20tid%20för%20en%20parlamentarisk%20utredning%20om%20socialförsäkringen.pdf

    Så snälla sluta sticka huvudet i sanden, tro inte att s- toppen inte har m y c k e t
    noga koll på vem som sitter på vilka poster och i vilket syfte.

    Nämnda personer finns naturligtvis på sina poster därför att de är strategiskt utplacerade där.

    Konsekvenserna av den nya sjukförsäkringen spås bl. a att bli ökad socialutslagning. Ökat antal socialbidragstagare. Ett livslångt utanförskap. Ytterligare belastning på vård, skola och omsorg. Många kommer att resten av livet få leva på maka/ mak/ sambo. Detta är därmed också en kvinnofälla, då övervägande delen det handlar om är kvinnor.

    Så ”Tack” för det här Socialdemokraterna! Och alla kommunalpolitiker och övriga (s) anslutna som sitter och sover och blundar för sanningen. Den som blundar för sanningen är inte mycket till hjälp. Långt borta är den reellla SOLIDARITETEN!
    Så Vakna!!!!!!
    S- ledningen har definitivt spårat ur! De är vid det här laget insnärjda i hyckleri, lögner och dubbelspel!

    Här är en Prognos av Curt Malmborg, (Generaldirektör på Försäkringskassan), Prognos inklusive nytt regelverk
    – 60.000 färre med sjukpenning
    – 90.000 färre med sjukersättning
    – Ohälsotal 29- 30

    Detta fram till 2012.
    (Curt Malmborg,
    6 maj, Andrakammarsalen, offentlig
    utfrågning angående det nya
    sjukförsäkringsförslaget).

    Faktastöd för siffrorna finns här:
    Offentlig utfrågning, Tisdag 6 maj 2008, web tv,
    eller filer för nedladdning:
    http://www.riksdagen.se/templates/R_ExternalPage____3383.aspx?op=anf&anf=1110805060060066112

  2. Hej. Jag är en av dem som den nya sjukförsäkringsreformen drabbar. Jag har varit sjukskriven sedan 1997, och fick tidsbegränsad sjukersättning 2004. (Var mammaledig 2002-till någon gång 2003). Den sista juli i år så sparkar försäkringskassan ut mig!

  3. Fortsättning; jag har OCD(tvångsyndrom,=tvångstankar och tvångshandlingar). Jag är HELT INVALIDISERAD pga min sjukdom. Jag har EXTREMT mycket och svårt tvång. Jag klarar inte av min vardag själv utan behöver hjälp DAGLIGEN!
    Min läkare på psyk stöder mig,

  4. Fortsättning; Min läkare skrev i läkarintyget att jag är HELT INVALIDISERAD (=100 %) och att INGEN ARBETSPOTENTIAL FINNS. Därför så tycker han att jag ska få fortsatt sjukersättning i 3 år.
    MEN så har försäkringskassans sina egna läkare, och gissa vad..!

  5. Jo, föräkringskassans läkare som aldrig träffat eller pratat mig tycker att jag inte ens är invalidiserad ens 25%! Utan jag kan stå till arbetsförmedlingens förfogande! (DETTA ÄR SAMMA LÄKARE PÅ FÖRSÄKRINGSKASSAN SOM BEVILJADE MINA TIDIGARE (forts,)

  6. Ja, denna läkare på försäkringskassan är samma läkare som beviljat mina tidigare sjukersättningar! Men nu efter 12 års sjukskrivningar/sjukbidrag/sjukpension så är jag (enligt den otäcka regering vi har nu) mirakulöst frisk från min hemska sjukdom!

  7. JAG ÖNSKAR ATT JAG VAR FRISK! ATT JAG VAR FRI FRÅN DEMONERNA SOM GÖR MIG SVAG! Men det är jag inte.
    Den
    regeringen vi har nu är OTÄCK!
    Många av oss som har psykiska sjukdomar kommer att DÖ!. NÄR VARJE DAG ÄR EN KAMP,DÄR VI SLÅSS MOT ÅNGESTEN OCH INTE KAN

  8. INTE KAN FÖRSÖRJA OSS SJÄLVA, DÅ SPARKAR STATSMINISTERN OCH HANS MEDHJÄLPARE PÅ OSS SOM LIGGER NER! Ni tar bort den ekonomiska tryggheten som sjukersättning/sjukpension faktiskt är! Vi blir tvungna att söka social bidrag. Kan herr Statsminister överleva

  9. Jag undrar om Herr Statsministern kan överleva på socialbidrag en längre tid? Många av oss psykiskt sjuka, behöver antideppresiva mediciner, lugnande mediciner(så som Xanor,sobril osv. Eller neuroleptika, med mera. För att orka kämpa mot ångesten!

  10. Täta besök hos psykologer, terapeuter, läkare. Mediciner mot biverkningarna som vi får av de mediciner som vi fått mot våra psykiska sjukdomar/handikapp. Täta besök till tandläkaren blir det också för att tänderna tar stryk av alla mediciner.

  11. Vem betalar det? Socialbidrag räcker inte! Och tar regeringen bort handikappsersättningen eller min bil som jag har fått genom försäkringskassan nu när de tar bort sjukersättningen?
    Vad ska jag ta mig till?

Kommentera

