Att andas i egen takt

Imorgon är semestern slut och jag är åter på jobbet. Jag tror att jag är den enda på plats under veckan men jag vet inte säkert.

Det blir i alla fall en mjukstart på tillvaron eftersom dottern är med lillasyster i deras sommarstuga någonstans utanför Gävle och jag behöver bara ta hand om mig själv på mornarna.

Semestern har varit lugn men skön – precis vad jag behövt för att komma ikapp. Det mesta av min tid har jag lagt på långa sovmornar, kaffe på den tillsnyggade balkongen, slapping på soffan, böcker, vin på uteserveringar, god mat, trevligt umgänge, sol och bad.

Dessutom har jag (som många andra) befriat mig genom att slänga massa onödiga saker på tippen.  Jag tycker om att göra mig av med saker som bara tar upp plats men kan samtidigt tycka att det är lite synd att slänga saker som det egentligen inte är något fel på. Det vore inte så dumt om det i närheten av tippen fanns något ställe där man enkelt kunde lämna av sådant som är fullt användbart.

Ett ställe som är tillgängligt utan massa omvägar när man ändå hyrt den där kärran och proppat den full med bråte som man vill bli av med.

Jag har i alla fall haft en sådan semester som jag verkligen behövde och som man kanske inte så ofta får. Tid att bara andas i egen takt. Lagt av mig alla måsten och stress och bara gjort det som jag för stunden velat.

Men förutom ren vila har det inneburit att jag fixat mer hemma än jag kan minnas. Städat, pulat, möblerat, gjort fint på balkongen och odlat rosor (!).

Det där med rosorna är inget skämt även om det var starkt överdrivet – jag köpte färdiga och planterade om dom i nya krukor – men för att vara mig är det ovanligt. Alla som känner mig vet hur snabbt jag brukar ta död på växter. Jag antar att jag börjar bli gammal – det brukar hända något med trädgårdsintresset i min familj då.

Kommentera

