Skolan måste utmana föreställningen om framtid och ens egna förmågor

Främst funderar jag nu kring skolan och de utmaningar som finns.

Vad skulle krävas för att verkligen varenda unge får möjlighet att utvecklas och trivas i skolan, för att få med sig vidgade vyer och de kunskaper och färdigheter som man behöver i yrkesliv och samhällsliv.

Kan skolan på ett bättre sätt frigöra barnen från ojämlika uppväxtvillkor?

Jag tror inte att fler prov och betyg är lösningen på problemet, men om det hjälper fler barn och föräldrar att lita på att de får med sig de kunskaper de behöver från skolan så är jag beredd att överväga även det.

Men jag tror att det framför allt handlar om att skolan måste bli bättre på att utmana föreställningarna om framtiden och sina egna förmågor. Att elever på riktigt får med sig tron om att allt är möjligt och att ”jag kan” om jag verkligen vill.

Jag tror att mentorsprojekt liknande linje 14 och/eller nära samarbete med det omgivande samhället i form av föräldrar, näringsliv, forskare, idrottare, föreningsliv, konstnärer och annat är en av skolans viktigaste utmaningar.

Och då menar jag inte ett lojt ”safarisurfande” ute i ”den riktiga världen” utan ett verkligt samarbete med människor som vill skapa relationer och bidra med visioner och möjligheter.

Hur kan vi skapa bättre förutsättningar för det?

One response to “Skolan måste utmana föreställningen om framtid och ens egna förmågor

  1. Jag tror som du, det gäller att knyta ihop föräldrar, skola och ”världen utanför” för att skapa rätt grogrund. Kommunikationen mellan skolans personal och föräldrar tror jag är viktig för att fånga upp saker, inte låta något gå för långt åt ena eller andra hållet. Att visa vad som finns ”där ute” och knyta skolans verksamhet till, för individen, verkliga mål är viktigt för att skapa motivation. Det är det här som är skolans verkliga utmaning, inte vem som råkar äga verksamheten.

Kommentera

