Höger eller vänster inom socialdemokratin

En av mina vänner Jimmy (eller Bimpa) har skrivit ett inlägg om höger-vänster inom socialdemokratin som jag inte kunde hejda mig från att kasta mig in i.

Jag tänker inte skriva något långt inlägg här för det gör Johan Sjölander betydligt bättre än mig. Men jag reagerade trots allt – för inlägget återväcker en del känslor från förr.

Då i mitten på nittiotalet när det var en lång och infekterad höger-vänster debatt inom partiet var jag en som räknades in i vänsterhörnan av många. Mest för att jag var skitförbannad och kritisk på sättet som partiet förändrade poltik utan att tillåta någon intern debatt.

De interna kritikerna, bland annat jag, upplevde att vi blev osynliggjorda, tystade och marginaliserade. Och när man aldrig blir lyssnad på eller får vara med och forma förslagen inom politiken så skriker man till slut högre.

Och vi skrek högt.

Jag tycker fortfarande att den debatt som jag och många andra försökte väcka till liv då var viktig och jag tror att vi hade haft lite mindre problem med segregation och utanförskap om vi hade tagit utvecklingen med ökade klasskillnader på allvar redan då.

Jag var bland annat kritisk till en totalt fri etablering av friskolor (av samma skäl som jag idag är kritisk mot en totalt fri etablering av läkarmottagningar) och jag var kritisk mot införande av karensdagar på vård av sjukt barn, av minskade ersättningsnivåer i a-kassan och minskade satsningar inom sjukersättningen. Jag var för satsningar på delaktighet från fler människor, insatser för att underlätta för småföretagare och jag ville att man skulle satsa på att utbilda lärare och skolledare.

Den infekterade debatt som jag då fanns mitt i körde totalt slut på mig. När jag då slutade trodde jag aldrig att jag skulle återvända till politiken. Jag var inte ens säker på om jag skulle kunna kalla mig sosse igen för jag tyckte att den politik som fördes och sättet som den fördes på låg så långt ifrån de värderingar som drev mig.

Men så började de små förändringarna och jag tyckte att socialdemokraterna åter igen började prata om önskan om ett samhälle som jag kunde känna igen mig. Så här är jag.

Den här gången känner jag mig inte marginaliserad eller osynliggjord. Toleransen mot den politiska bredden inom partiet är större. Jag hoppas att det får fortsätta vara så.

6 responses to “Höger eller vänster inom socialdemokratin

  1. Vad debatten ursprungligen handlade om var huruvida det är förenligt med socialdemokratisk samhällsyn att stödja en vårdtanke som bygger på vinstmaximering och där skattemedel används för finansiell spekulation. Att den sedan hamnat i ett sido-spår om en minst sagt snårig vänster-höger-debatt kan jag inte hjälpa.

    Men det vore trevligt och viktigt om fler kunde kommentera ovannämnda viktiga principfråga.

    http://www.s-info.se/silfverstrand

  2. Att vara politiker är väl att våga ta ansvar sina politiska handlingar, sina politiska beslut, sina politiska åsikter och sitt sätt att presentera dem. Inte att ifrågasättas för sina privata livsval, och misstänkliggöras för sitt val av bostad, livskamrat eller försörjning. Det har varken med höger eller vänster att göra utan om vanligt folkvett.

    Det är precis som du säger att idag så står (s) inför en stor förnyelse, många åsikter skall höras och brytas. Det är nu, i opposition, som vi kan göra det. När vi sitter vid makten är det lite väl sent att finna ut vart vi skall gå.

  3. Bengt: För mig handlar inte debatten om vilket jobb en partikamrat har. Jag tycker inte att det är en fråga som jag överhuvudtaget behöver ha synpunkter på.

    Anders: Exakt =) Fast även när vi sitter vid makten måste vi våga ta våra interna kritiker på allvar och har en debatt om innehållet och riktning i politiken. Då är det ju faktiskt ännu viktigare.

  4. John: Japp – jag brukar vara bättre än du… *s

  5. Till Bengt: Det var då tusan vad du försöker göra gällande att jag hängt på din introverta diskussion om vilka jobb en (s)-medlem får ha och inte ha. Sorry, hade inte ens noterat att du var igång när jag skrev det inlägg som startade just den här diskussionen. Jag brukar inte vara prestigefull, men den här gången är det f-n hands off – ok?

Kommentera

