Pretty Women och odjur som blir prinsar

Slötittar på Pretty Woman för vilken gång i ordningen vet jag inte. Den är ju rätt lätt att titta på och charmigt underhållande.

Samtidigt kan jag inte låta bli att irritera mig över sagan som inpräntats om och om igen i flickor och pojkar – unga som vuxna.

Mannen som ska rädda kvinnan till ett bättre öde. Kvinnan som ska förändra odjuret till en vacker man.

Eller flickan som väcks ur sin hundraåriga sömn av prinsen, eller riddaren som måste dräpa draken för att få prinsessan eller någon av alla de andra varianterna av sagans män som ska rädda kvinnor i nöd.

Tänk om åtminstone några av sagorna handlade om kvinnor som skapade sig sitt eget öde oavsett kärleken till en man. Eller en där mannen blir hjälte även fast kvinnor kan försvara sig själva. Världen skulle kunna se lite annorlunda ut. Och antagligen ett och annat förhållande.

För trots att vi vet att de där sagorna präglar oss på sätt som inte alltid är bra så finns de där.

Längst in i våra skrymslen, inpräntat genom mängder av barndomens klassiska sagor, timmar av ungdomsböcker och vuxenromaner och ännu fler timmar av TV och film.

Mannen som ska få bli prins för sin kvinna och kvinnan som ska bli räddad av prinsen.

4 responses to “Pretty Women och odjur som blir prinsar

  1. Håller med. Men det finns faktiskt exempel på såna filmer som du efterlyser, också de från 80-talet. 9 to 5, med Dolly t ex. Eller Working Girl med Melanie Griffith (tror jag). Det finns nån till men jag har glömt vad den heter…

  2. Jo jag vet att det finns andra filmer och även sagor, men mängden är inte alls motsvarande. Shrek är ju en senare variant där prinsessan blir ett troll *S*

    Fast just i barnprogrammen och i barnböckerna börjar det dyka upp allt mer varianter – kul! Åt andra sidan är ju barnkläder och leksaker bland det mest könsuppdelade man nästan kan hitta.

  3. Hallå, du finns visst över allt i cyber världen :)Denna gång hittade jag dig via Kia, som för övrigt kommer från samma hemstad som jag. Norrlänningar…!!

    Jo, Pretty Woman….det finns mycket att analysera ur den om man vill 🙂 Men det är lite småäckligt, att den där prinsen först KÖPER henne, OCH hennes tjänster. Sen tar han sin vita limousin (eller häst) och räddar henne, när det står klart att han inte får köpa henne längre. Bättre att agera prins än att vara utan liksom…

    Jag gillar Antonias värld. Rekomenderar starkt den. En film om Antonia, denna fantastiska kvinna som går sin egen väg, och hennes stora familj och deras öden. Om du inte har sett så ska jag minsann fixa ett ex åt dig så du får upp hoppet 🙂 Stekta gröna tomater är väl också en variant….

    Ha det! /Jenny

  4. Jenny: Jo, jag finns ju lite här och där i cybern. Mer här än på det andra stället. =) Kul att du hittade hit – och nu hittar ju även jag till din sida.

    Och det finns ju massor exempel på filmer som är bra och som ger en annan bild av kvinnor. Antonias värld vet jag inte om jag sett. Mest frustrerande är egentligen att jag älskar våldsamma actionfilmer och även där är det ju lite skralt med kvinnor och män som faller utanför gängse normer även om det blir fler där också.

Kommentera

