Plågsamma TV-debatter

Jag har biktat mig om samma sak förr – det är så att jag inte gillar att titta på politiska TV-debatter.

Sist jag tyckte att det var kul att se en TV-debatt var när Olof Palme var med, antingen berodde det på att jag var yngre och inte förstod bättre eller så var det mer fart och spänning i duellerna.

Under senare år känns det så trevande, tråkiga, saggiga, floskelfyllda och samtidigt så högtravande och plågsamma att jag får ont i magen.

Och då är jag ändå hängiven politik. Jag undrar hur alla de där andra männsikorna som tittar står ut.

Jag zappade omkring och såg bara delar av debatten igår och det kanske var så att jag missade något väsentligt men av det lilla jag såg så tycker jag inte att någon förutom miljöpartiets Maria Wetterstrand stack ut.

Och det är synd för jag tror verkligen att Mona Sahlin skulle kunna glänsa. Hon är ju snabb och rapp och har i många tidigare debatter varit riktigt rolig att se. Men hon verkar sakna det självförtroendet som krävs för att hon ska ta ut svängarna. Och det är ju när hon tar ut svängarna som hon är bra, nästintill lysande, inte när hon ska förmedla den ansvarsfulla statsmanna looken.

One response to “Plågsamma TV-debatter

  1. Håller fullständig med dig. Alla dessa förnamn som mer liknar ryggdunkar än adress, och som du säger någon sorts tillkämpad kontroll. Nä, roligare kan man ha i politiken.

Kommentera

