Sveaskolan vinner pris igen!

Mitt äldsta barn gick på Sveaskolan från lekis tom årskurs sex och jag har alltid hyllat den skolan till skyarna. Ni vet, man har massa idéer om hur man önskar att skolan skulle fungera och så finns den där – på riktigt.

Sveaskolan är en liten skola med slitna lokaler men med stor hjärta. Över hälften av eleverna har föräldrar som är invandrare och på skolan finns väldigt många språk representerade. På skolan finns även särskola och därmed många elever med mycket svåra funktionsnedsättningar.

Under hela tiden jag som förälder hade kontakt med skolan var jag överraskat glad över hur väl de lyckades använda mångafalden som en tillgång för alla elever på skolan.

De har fått olika pris förut – nu har de blivit nominerade till ytterligare en utmärkelse.

Det märkligaste med allt är att trots att det är en fantastisk skola och trots att den ligger centralt och nog är den skola i kommunen som fått mest uppmärksamhet utanför kommunen, så är det ingen ”tillvalsskola”. Folk från hela staden borde söka sig dit, men gör det inte.

Själv har jag ganska länge nu brottats med önskan att min dotter får möjlighet att utvecklas där, men hon har vänner på Navet som är den skola hon går i nu. Eftersom hon rotat sig så är beslutet inte enkelt. Men jag känner inte alls samma glädje över den skola hon går i nu och inte samma tillit.

One response to “Sveaskolan vinner pris igen!

  1. jag är mkt kritisk till navet!! Kan skriva många rader om det….men jag ska ta det IRL i stället nån dag. JAg har också hört gott om Sveaskolan. Om vi flyttar kommer ju M få byta skola troligtvis, dvs om fadern tillåter. Men annars kan ju sveaskolan kanske vara ett alternativ….hm….

Kommentera

