Sexualitet utan rädsla?

Jag har läst Katrin Kielos bok ”Våldtäkt och romantik”. Boken är läsvärd och Kielos är en skicklig författare. Jag känner igen mycket från diskussionerna med alla tjejkompisar genom åren och det är inte enkelt att skriva om komplexa saker som kvinnlighet, feminsm, makt, våld och sexualitet och ge det djup och liv.

Men jag känner inte igen mig i andra kvinnors berättelser om sin sexualitet. Har aldrig gjort. Boken gav mig en bakgrund – kanske beror det på att jag inte är rädd.

Tack mamma (och pappa) för att du (ni) aldrig höll de där förmaningstalen om korta kjolar och mörka gränder!

Jag vet inte om det var ett medvetet val men det har antagligen inneburit att jag sluppit mycket ingrodd rädsla och därmed fått andra ramar att forma min sexualitet inom än vad många av mina tjejkompisar haft.

Framför allt har det inneburit att min sexualitet fått vara min egen. Det har gett mig möjligheter att känna skillnad på när jag vill – och utan att skämmas försökt att få – och när jag inte vill – och utan skuld gått därifrån eller avbrutit det som påbörjats.

Jag har varit egoistisk och glad i min sexualitet utan att känna skuld över det. Skuld och rädsla verkar annars vara känslor som finns tätt inpå många kvinnor när det gäller sex.

Självklart hjälper det till att jag aldrig varit utsatt för en man som missbrukat sina muskler  och tvingat sig till något som jag inte velat ge.

Kommentera

