Halloween = högtiden som fattades

Jag vet att en del tycker att Halloween är trams för att det introducerats i Sverige av Hard Rock Café, Buttericks och handeln. Jag har inga sådana scrupler. Jag snarare glädjs över ett helgfirande som inte är kristet och som tilltalar varenda hedning i landet.

Man skulle till och med kunna gå så långt som att säga att Halloween introducerades i Sverige efter 70-talisternas många avundsjuka stunder framför amerikanska B-skräckisar. Eller på grund av alla uppväxande gothare som bara längtade efter en dag på året då man återigen kan få se ut som ett lik och drömma om vampyrer på samma gång. 

Dessutom passar firandet in hos oss svenskar som fortfarande ägnar alla de andra gamla årstidsväxlingarna hednisk uppmärksamhet. Julen förstås, men också valborg och midsommar. Det var bara Samhain och eldfester i höstmörkret som fattades.

Här hemma har vi slagit på stort. Hela helgen kantas av olika trevligheter. I fredags firade vi en artonåring på Wobbler, i dag var det Halloweenfest med häxparty för donnan hos kompisar och imorgon bjuder vi hem släkten på skräckmiddag. Så här pyntas hemmet med svarta gardiner, stämningsfulla ljus, spindelväv och spökpyssel – och efter att stereon laddats med munkmusiken kan själen le i flera dagar!

Måste tipsa om det mest gothiga stället jag varit på: Hollokö i Ungern – en del av världsarven och där slottet kunde ha varit Drakulas sista hemvist. Det är också stället där jag tog mitt sista bloss på en ciggarett och där borgmästaren gav mig hemgjord sprit (palinka) som var så stark att jag höll på att storkna.

Kommentera

