Frusciante och Malmsten en skön höstkombination

Hela helgen har varit ett frosseri i att återupptäcka mina skivor. En del har jag givetvis haft kontakt med hela tiden, en del annat har jag nästan glömt hur bra det är.

Ett exempel på det senare är John Frusciante och skivan ”To record only water in ten days”. Den är soft och skitigt vacker och som gjord för att lyssnas på när det regnar ute.

Den funkade ypperligt ihop med Bodil Malmstens korta bok ”Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig”.

Annat som snurrat i stereon är Catherine Wheel, Red Hot med eller utan Frusciante, Tom Waits, Pearl Jam och så gång på gång Amy Winehouse. Jag är inte mätt på henne ännu. Att den där cracktunna kroppen kan producera så fantastiskt skön musik är för mig en gåta. Som 60-talet – fast nu och på riktigt.

Kommentera

