Välkommen in i världspolitiken, Clinton

Jag är hemkommen efter en sen fredagskväll och alldeles för trött för att göra något längre inlägg om varför men jag tror att det är ett smart drag av Obama att utse Hillary Clinton till USA:s utrikesminister.

Hon är en jäkligt skarp och duktig politiker som många av världens ledare respekterar. Hillary Clinton är en av de få inhemska amerikanska politikerna som faktiskt satt avtryck i den politika debatten i länder utanför USA.

Hillary Clinton var aldrig ett kuttersmycke som presidentfru utan en stark politiker som med kraft och övertygelse drivit frågor om socialförsäkringar och sjukvård för alla amerikaner. Något som ibland låg hennes man Bill i fatet under åren som president. (Det i sig är värd reespect.)

Och det är få av dagens världspolitiker som kan mäta sig med henne i erfarenhet och nätverk.

15 responses to “Välkommen in i världspolitiken, Clinton

  1. Men oj så mycket överdrifter eller rentav felaktigheter…

    1. ”Jäkligt skarp och duktig politiker som många av världens ledare respekterar” – överdrift

    2. ”… en av de få inhemska amerikanska politikerna som faktiskt satt avtryck i den politiska debatten i länder utanför USA.” – tautologi, överdrift och felaktighet. För kan du verkligen säga något avtryck hon satt i den politiska debatten… någonstans?

    3. ”… kraft och övertygelse drivit frågor om socialförsäkringar och sjukvård för alla amerikaner.” – överdrift. Hillary Clinton är en av dem som tar emot mest kampanjpengar från den privata sjukvårdsindustrin. Varför tror du att det är så?

    4. ”… det är få av dagens världspolitiker som kan mäta sig med henne i erfarenhet och nätverk”. Om du skriver ordet ”reespect” för att verka ungdomlig och cool måste jag bara fylla in med ett stort: ”men pleaaaaase!” Hillary Clinton har varit senator sedan 2000. Sen har hon en lång civil karriär, men det har ju de flesta faktiskt! Det är ganska många världspolitiker som har mer erfarenhet.

    Nej du – det där var ingen höjdare i er ”Hylla Clinton-kampanj”.

    Ärligt talat – hon är en bra människa, typ en duktig medelmåtta i amerikansk toppolitik (vilket i sig innebär oerhörda kvaliteter!) Nöj dig med att konstatera det!

    //Your favourite at work!

  2. Nä, jag håller med Ullis! Håller tummen hårt för att Barack Obama gör verklighet av att ta vara på Hillary Clinton i sin regering.

  3. Tja… – Smaken är som baken delad ❗ 😉

  4. Klokt skrivet, Ullis! Dax för John att släppa sina fördomar och sin aversion mot Hillary. Jo, hon är respekterad i hela världen (det är ju därför Obama utser henne), hon har satt avtryck både i USA och i resten av världen. Hon har definitivt mer erfarenhet (både politiskt och annat) än t ex Obama. Så wake up and smell the coffee, John. Hillary rular.

  5. apa tycka, apa skriva

    John Johansson:
    > “… en av de få inhemska
    > amerikanska politikerna som
    > faktiskt satt avtryck i den
    > politiska debatten i länder
    > utanför USA.” – tautologi,

    På vilket sätt är det där en tautologi?

    JJ:
    > > För kan du verkligen säga
    > > något avtryck hon satt i den
    > > politiska debatten…
    > > någonstans?
    BS:
    > Jo, … hon har satt avtryck
    > både i USA och i resten av
    > världen.

    Ja, ja, upprepande av tesen är för all del roligt, men vore det inte *ännu* roligare att platta till JJ genom att räkna upp några av de (antar jag) många exemplen på där Hillary gjort avtryck utomlands istället?

  6. Först och främst, käre apa:

    ”inhemsk amerikansk”… det är en tautologi i och med att ordet inhemsk betyder ”hör till det egna landet” (INTE kommer därifrån) och det gör mig veterligen alla amerikanska politiker. Det ligger i sakens natur…

    Annars håller jag med, Björn borde platta till mig rejält genom att exemplifiera åtminstone en gång när hon verkligen satt avtryck! Men problemet är väl att han inte kan det!

    —-

    Käre Björn,

    Jag sa inte att Hillary Clinton var ”oerfaren” – det jag reagerade på var Ullis typiskt svenska ”åh, hylla, hylla, hylla-kommentar”: ”Och det är få av dagens världspolitiker som kan mäta sig med henne i erfarenhet och nätverk.”

    Den är faktiskt rent skrattretande och är förnedrande för era intellekt om ni vidhåller den!

    Ni har hamnat i en extrempol där ni lyfter Hillary som världens gudinna! Det är hon inte – hon är en högst kompetent, men rätt så mainstream, amerikansk politiker som fått kändisstatus för att hon varit gift med en före detta president!

    Det symptomet återfinns ju även hos högermänniskor (märk fascinationen för Nancy Reagan) men det blir faktiskt lite larvigt med kommentarer som ”Hillary rular” – därför att nej, det gör hon inte!

    Och i och med att ni inte bemöter mina argument eller kommer med egna antar jag att ni inser att ni har fel!

    //John (som egentligen är rätt så go, men blir extra retlig och underbar när två personer gaddar ihop sig mot honom 😉

  7. Pingback: Förlåt dem Gud, ty de veta icke vad de göra! « John Johansson(s) blogg

  8. apa tycka osv… inhemsk amerikan kan ses som en tautologi om man med amerikan menar medborgare i USA. Förlåt, jag kunde inte låta bli att lägga mig i när någon behöver hjälp…

  9. John: Det är inte så många av USA:s senatorer som är kända av befolkning i länder utanför USA och som dessutom varit det i över femton år. Bara genom att snabbgoogla Hillary hittar jag artiklar på nätet från 1993 om hennes arbete för socialförsäkringar. Vilket många av oss som var aktiva inom politiken på 90-talet också kände till. Hillary uppmärksammades rejält under åren Bill var president just för att hon var kontroversiell när det gällde hennes sätt att bedriva politik. Ända sedan dess har jag haft jäkligt stor respekt för henne och hennes arbete.

    Nedan följer en ledartext från 1993.

    http://www.nada.kth.se/kurser/su/ALKO/99-00/info/labb2/konkordans/korpus

    andraledare 930924

    Blir USA äntligen civiliserat? I USA gäller den starkes rätt på många områden. President Bill Clinton vill ändra detta på en mycket viktig punkt: Han vill ge alla amerikanare, oberoende av inkomst, hälso- och sjukvård. I dag saknar 37 miljoner amerikanare sjukförsäkring. På torsdagen presenterade president Clinton inför kongressen ett förslag till allmän sjukförsäkring. Arkitekten bakom förslaget är hans hustru, toppjuristen Hillary Rodham. Bill Clintons hälso- och sjukvårdsplan ska inte bara garantera varje amerikan, som han säger, ”hälsotrygghet”. Den ska också ge honom eller henne frihet att själv välja sjukförsäkringsbolag. Planen ska också begränsa kostnaderna för sjukvården i USA, som slukar 14 procent av bruttonationalprodukten och är betydligt högre än i Sverige räknar per invånare, trots att den är sämre. Sjukförsäkringen ska finansieras med arbetsgivaravgifter, enskilda avgifter och federala skattepengar, det senare främst genom en ny skatt på tobak. Om Bill Clinton får kongressen att klubba igenom en lag om allmän sjukförsäkring, om än i modifierad eller helt omarbetad form, kommer han att gå till historien.

  10. Ullis,

    Du ändrar ditt budskap. Visst är Hillary en kändis, det har jag aldrig förnekat.

    Just nu är säkert Hillary Clinton mest känd som presidentkandidat (hon fick ju väldigt mycket uppmärksamhet i Sverige) men om du skulle fråga kreti och pleti i Sverige och resten av världen vem hon är, tror du att de hade svarat att hon är:

    1. en senator från New York
    2. Bill Clintons hustru

    ?

    Och Ullis, hade du läst på lite mer (exempelvis Hillary Clintons egen bok vilket jag för all del kan rekommendera) hade du vetat att den hälso- och sjukvårdslagen som Clinton förespråkade aldrig gick igenom och att Hillary Clinton själv skyller på ingen mindre än sig själv för att hon och maken misslyckades, trots en demokratisk majoritet.

    //J

  11. Jag vet att det inte gick igenom – jag var liksom många andra i världen med och följde kongressarbetet via media.

    Det var många som trodde att vi skulle få se en förändring i USA och därmed i världen i och med förslagen. Hillary fick stor uppmärksamhet runt om i världen (inte bara i Sverige)

    Det är också hennes förtjänst att det överhuvudtaget kom så nära som det var då.

    Men hon har både innan och efter varit mycket aktiv inom politisk opinionsbildning och har många upparbetade kontakter världen över.

    Du har hela tiden (nu hänvisar jag till diskussionerna på jobbet) hänvisat till Hillary som presidentens fru men hon är känd för många som en egen politiker och det kan hända att det mesta av det skedde under 90-talet och att de som är yngre inte ser henne som en som funnits mitt i den politiska debatten under mååånga år.

    Kritiken var massiv för att hon som fru till presidenten hade en egen poltisk agenda och inte bara stog och vinkade bredvid eller ägnade sig åt saker som välgörenhet och hemlösa. Detta under en tid då det dessutom fanns ganska få kvinnor inom politiken. (I ssu-förbundets styrelse var tex Anna Lind enda kvinnan i slutet av 80-talet.)

    Kanske är det så att lagen gått igenom om hon hållig en lägre profil och det inte varit så tydligt att det var en produkt av hennes arbete men hon ÄR en intressant och väletablerad politiker med stora nätverk runt om i världen. Dessutom respekterad av många.

  12. Ullis,

    Du utövar härskartekniker som du borde hålla dig för god för, men så är det väl när argumentationen tryter. Att du per definition skulle vara mer insatt för att du ”var med då” är ju faktiskt rent absurt.

    För ärligt, jag bad dig ge ett exempel på ett avtryck Clinton gjort. Du valde ett förslag hon var med och ta fram som hon själv erkänt föll på grund av hennes tillkortakommanden och oerfarenhet (läs hennes bok). Det stärker ju inte direkt din tes, och när du sen ger dig in i ”jag är äldre och visare-träsket” så blir det ju bara larvigt.

    Kom med lite mer sakliga argument istället…

    //J

  13. John: Jag säger inte att jag är visare för att jag är äldre *S* jag bara är det.

    Jag tycker att det är goda exempel på det jag lyfte fram i bloggtexten.

    Jag säger inte att hon är utan fel, jag säger att hon har stor politisk erfarenhet och goda nätverk och att jag tycker att det är ett bra val om Obama utser henne till utrikesmininster.

    Dina skäl att vara emot det borde nog synas lite mer. Att kalla henne en politisk medelmåtta är väl magstarkt.

    Att hon själv reflekterar över vad hon kunde gjort bättre när ett kontroversiellt förslag föll för femton år sedan stärker inte riktigt din argumentation. Att det skulle finansieras med bla tobaksskatter är ju ett av skälen till att det föll.

    Och du påstå dessutom att hon inte har någon större politisk erfarenhet, vilket blir väldigt märkligt när man tittar bakåt (begreppet erfarenhet förutsätter ju liksom det). Det är inte att påstå att du vet sämre för att du är yngre, men däremot att det kanske förklarar att du inte ser hennes politiska erfarenhet med samma ögon.

    Dessutom är det ju inte jag och Björn som gaddat ihop oss mot dig. Vi gillar Hillary och det hon genom åren gjort. Medan du envisas med att komma med nyanslösa bashningar. Du får faktiskt tycka vad du vill om henne. Det stör mig inte något nämnvärt. *S*

    Men jag gissar att du med en dåres envishet lär fortsätta diskussionerna på jobbet i veckan. Se ya´ there. Whoahahaha…

  14. Jag kommer hälla kallt vatten över ditt tangentbord =p

  15. fast det är ju ingen härskarteknik…

    Och inte det heller: ”Den är faktiskt rent skrattretande och är förnedrande för era intellekt om ni vidhåller den!”

    Förstår faktiskt inte vad din aversion mot Hillary bottnar i, men liksom Ullis bryr jag mig inte så mycket om det heller. Jag tror inte att Hillarys rykte tar så mycket skada av det heller 😉

Kommentera

