Politik är på riktigt

Jag vet att allt inte var guld och gröna skogar under alla år som socialdemokraterna hade makten – om jag hade varit nöjd med allt som var hade jag aldrig ägnat så mycket tid och energi åt politik.

Men den lite tråkiga byråkratiska långsamheten som jag och andra som jobbar politiskt ibland varit påtagligt frustrerade över hamnar idag i ett helt annat ljus.

Med en borgerlig regering och en borgerlig kommunledning så ställs man gång på gång inför politiska beslut som är slarvigt förarbetade och som haft minimal insyn och inblandning medan de arbetats fram.

Under de här två åren har det varit det ena efter det andra – i kommunen handlar det bland annat om friidrottshallen, företagsetableringar, kulturaktörer, ÖBO och lindar. I riksdagen har det bland annat handlat om fria vårdval, FRA och IPRED.

Trots frekvensen så blir jag fortfarande förvånad – jag förstår verkligen inte vad fasen dom håller på med. Varför är det så svårt med lite lite ödmjukhet inför sin makt?

Politik är sällan svart-vitt. Det är många gråa nyanser som man måste ta ansvar för och det är inte så särdeles sexigt. Men det är fasen på riktigt och det får konsekvenser.

Kommentera

