IPRED och jag

Jag måste skriva något om IPRED-lagen, det är en fråga av principiell art som är jäkligt intressant ur flera perspektiv och ett tydligt exempel på politik i sin snårigaste form.

Ett: Jag förstår att de som producerar musik och film vill ha betalt för sitt arbete och att det blivit svårare i takt med att folk hämta ner det gratis via internet. Jag är inte emot att folk ska få betalt för upphovsrätten – men jag tycker att det ska ske under rimliga villkor och lagen om upphovsrätt ska kontrolleras och undersökas under samma villkor som andra lagar.

Två: Konsekvensen av IPRED är att företag själva kan agera privatpoliser i jakten på illegala fildelare. Detta tycker jag är helt orimligt. Att genomföra brottsutredningar och samla bevis borde vara polisens sak att sköta – inte de företag som producerar musik och film. Det handlar om rättsäkerhet och grundläggande principer för en demokratisk stat.

Tre: Företrädare för lagen säger att syftet med lagen inte är att jaga en tonårsgeneration utan komma åt de stora aktörerna. Ursäkta mig men ”hallå”, det är tonårsgenerationen som ÄR de stora aktörerna – alltså de som i stor skala laddar ner film och musik utan att betala för sig. Men de är också de stora aktörerna att ladda ner OCH betala för sig, tex i form av ringsignaler till mobilen etc.

Fyra: Jag tycker att det är fantastiskt att det finns enkel teknik för att dela med mig av musik och filmsnuttar till vänner – och jag ser vilken dynamik det leder till bland ungdomar och andra musik- och filmintresserade. Jag skulle vilja att vi hittar vägar för det här att växa och utvecklas och samtidigt skapa möjligheter till producenterna att få betalt via något slags stim-system (som vi har i övrigt när det gäller betalning av musik som spelas i radio m.m.).

Fem: Jag har valt att jobba inom politiken och det parlamentariska systemet och det ska gå jäkligt långt för att jag personligen ska använda mig av civil olydnad och helt enkelt strunta i politiskt beslutade lagar och förordningar – därmed låter jag själv bli olaglig fildelning.

Sex: Jag vet att jag inte använder mitt trådlösa internet till olaglig fildelning, men jag kan inte vara säker på att andra inte gör det.

6 responses to “IPRED och jag

  1. Ok, hjärnan kopplar…

    Tänk nu Jeremy Benthams Panopticon & nya FRA lagen. Var hamnar du då? Blogga om det du!

  2. Jag brukar inte blogga på beställning men någon gång blir det kanske ett inlägg även om det. Just nu nöjer jag mig med att säga att jag blir riktigt jäkla orolig över en utveckling där allt kan spåras och kontrolleras.

    Jag har därför ett skeptiskt förhållningssätt till både övervakningskameror och annat. (ja – även datainspektionslagen är i det avseendet en obehaglig företeelse)

    Och det finns rätt många etablerrade politiker som försöker höja rösterna inför det som händer nu, gemensamt är att de flesta är lite yngre än genomsnittet men rätt många har också stort inflytande.

    Inom sossarna finns flera samlingar bland annat via sossar mot storebror (http://www.sossarmotstorebror.se/).

  3. Pingback: Bästa inlägget om IPRED « (s)andberg

  4. Varför är det tyst från sossarna nu när Henrik Pontén och hans hejdukar just är ute och jagar en ungdomsgeneration utav bara helvete?

    Sossarna ligger inte bra till i och med deras klantiga val av partiledare men här är nu en chans att profilera sig som anti-IPRED-parti för att få tillbaka en stor del av rösterna inför både EU-val i år och riksdagsval nästa år.

  5. Det pågår en ganska het debatt inom socialdemokraterna om Ipred och annat. Inför höstens partikongress där hela partiet tar ställning i principiella frågor finns flera motioner om integritetsskydd, fildelning och annat. Jag har själv varit med och skrivit två av dom.

    Men om integritetsfrågorna, fildelning, Ipred och upphovsrätt ska få ett ännu större genomslag så tror jag att det krävs fler människor som engagerar sig även inom partierna och som brinner för dessa frågor. Inte minst behövs det fler lite yngre personer.

    Det som gör att man tar steget till att bli medlem i ett parti kan vara väldigt olika saker från person till person, men jag vet att det kommer fler och fler som vill påverka partipolitiken inifrån när det gäller dom här frågorna.

  6. Ullis. Ska sossorna vinna tillbaka väljare från borgarna, ska ni gå till val på att riva upp IPRED-Lagen och FRA_lagen. Blir det ett beslut om att riva upp IPRED-lagen på partikongressen i höst, får partiet min röst.

Kommentera

