Bloggutmaning om ”frikort”

Varje år brukar vi som är anställda lokalt av partiet ha någon slags proletär julavslutning med glögg, mat och social samvaro. I år hade någon slagit på stort så vi var på Hjalmars årliga revy och åt och hade trevligt.

Som vanligt när kollegor samlas kan den sociala samvaron bli så trevlig att det övergår i viktigt trams, så också denna kväll. Den stora frågan för den senare delen av kvällen var vilka kändisar som borde vara med på ens ”frikort”.

Det kanske finns någon enstaka som inte vet vad frikort är men det är de där ”drömfigurerna” som man har ”rätt” att gå hela vägen med om man får chansen, även om man annars troget delar sitt liv med en partner.

Flera i sällskapet försökte hävda att jag hade diskvalificerat mig för frikort eftersom jag är singel och i praktiken kan göra vad fasen jag vill. Själv tycker jag nog att det är då som man verkligen borde tänka igenom den där listan, så man vet vad man har att förhandla om den dagen kärleken slår till igen.

Så gårdagen ledde till fortsatta funderingar och till slut fick jag ihop fem namn till mitt ”frikort”. Det är egentligen bara de där två första som jag genuint groupieaktigt skulle kunna göra lite vad som helst för. Inför de andra kan jag nog hålla lite på värdigheten i alla fall *S*

  1. Eddie Vedder, vackra fantastiska sångaren i Pearl Jam. Jag ÄR nog lite kär, vuxen och allt som jag är.
  2. Michael Wincott, skådisen med rösten som kan brumma mer än en Harley och det är inte fy skam. Känd bla från The Crow och The Doors.
  3. Brad Pitt, – han måste ju vara med trots allt.
  4. Jack Sparrow, ja – jag vet att han inte finns på riktigt men han är mer intressant än Johnny Depp själv.
  5. Anders Wendin och Jude Law får dela femteplatsen. Det blir svårt att hävda rätten till Wendin gentemot Jenny om han inte ens är med där *S*

En del delade ju med sig av namn igår som gör att jag fått bilder på min näthinna som är svåra att förtränga, men för att roa mig lite skickar jag frikortslistan vidare som bloggutmaning till Björn, John, Alesia, Maths, Jenny, Jimmy , Martin, Eva-Lena och Kia.

Alla ni andra som jag känner får oxå gärna formulerar sina frikort här. Vem vet, kanske blir min blogg närkeslättens centrum för organiserat moraliskt moras.

21 responses to “Bloggutmaning om ”frikort”

  1. Mitt frikort: nr 1. Patric Swazey nr 2 Anthony Kiedis (Red hot chilli…)nr 3 Jonny Depp nr 4 Brad Pitt nr 5 Dave Gahan (Depeche mode) nr 6 Keanu Reeves. Listan kan göras längre……

  2. Kia: Hahaha – din etta var otippad!!!

  3. nr 1 Rickard Wolff
    nr 2 Rickard Wolff
    ja ja han har pojkvän jag vet !

  4. Jakob Hellman så klart! Vet inte om jag måste ha mä nån mer, jag tror jag nöjer mig med honom 😀

    Du är rolig du, Ullisvännen 😉

  5. Gunnel: Visstja – I like too! Jag är ju lite svag för mörka raspiga röster. Kanske kan han göra ett undantag för oss?

    Ingelapling: Ja visst ja, du går ju igång på den där akademiska typen. *hehe

  6. ´Jag måste också le åt Kias 1:a. Herregud, den är ju ute. 🙂

    Jag har inget frikort….hm…funderar…

    Jag minns ett avsnitt ur ”vänner” där de gör sin lista och Ross plastar in sin, och stöter sen på Isabella Rossilini. Mycket roligt!!

  7. Pingback: Schyffert kommer först! « (s)andberg

  8. Jenny: Jo – efter det avsnittet vet man också att verkligen fundera på vilka som platsar där. *S*

  9. Patric Swazey ÄR/VAR en hunk! Känner att jag måste försvara honom lite nu. Tääänk att få kråma sig med den kroppen och kyssa de läpparna!Mmmmm…Men nu fins ju även Schyffert på min lista; riktig hunk med självinsikt och grått hår!

  10. OK! Han var en hunk…..

  11. MÅSTE bara få svara, ha ha.
    Tänker inte gradera, men det här är mina frikort, för man kan ju inte ha bara ett, spec. inte när man är singel 😉

    – Gael García Bernal
    – Mads Mikkelsen
    – Viggo Mortensen
    – Josh Duhamel
    – Victor Webster
    – Patrick Dempsey (McDreamy!!)

    Bubblare är: Brad Pitt, Johnny Depp, Jude Law och Ashton Kucher 😉

  12. Jessica: Hmm, många uppslag där *S*

  13. Ha ha, men om nån, mot förmodan, skulle tacka nej så måste jag ju ha några alternativ kvar! 😉

  14. Det är en påtaglig kvinnlig dominans här. De manliga kollegorna som från början var med i diskussionen verkar inte våga ”outa” sina listor.

  15. Oj.. här har jag missat nåt. Har inte hängt med, det har varit lite overload på hemmafronten senaste tiden. Om jag nu ska lyfta blicken från blöjorna och sätta ihop ett frikort, vilket är ett otroligt stort tankesteg, så får det bli en tidlös lista (tänk dig dessa människor at their prime, så att säga):

    1: Margareta Krook – min absolut största idol genom tiderna. Världens coolaste kvinna, och sensuell som få på sin tid.
    2: Sophia Loren – kvinnan som höll mitt hjärta i ett järngrepp under större delen av min barndom har en självklar plats.
    3: Courtney Love – vad kan jag säga.. musikalisk skandaldrottning med hjärna, kan det bli mer intressant?

  16. Matte: Hello! Rätt cool lista måste jag säga. Margareta Krook kändes som en högoddsare men jag förstår faktiskt grejen. Nu får du fixa spotify oxå så jag kan få lite ny musik =)

  17. Pingback: Föredetta fruars klubb eller en date med Wincott « (s)andberg

  18. Jaja. Klart man ska dela med sig. Och eftersom jag nu hittade en nedklottrad lista skriven typ dagen efter den kväll som du refererar så:
    1. Uma Thurman
    2. Gwen Stefani
    3. Paulina Porizkova
    4. Angelina Jolie (vet att det är förutsägbart…)
    5. Sheila E (Escovedo)
    6. Janet Jackson
    Egentligen får man bara ha 5 (enligt reglerna stipulerade i det klassiska vänner-avsnittet) – men jag fuskar (och då strök jag ändå Lil Kim på den slutliga listan!). Och enligt min egen regelbok får man inte ha någon man faktiskt träffar… 😉 (där försvann den vackra armenska kvinna som besökte våra vänsterkollegor före jul…;-))

  19. Björn: Tycker din lista är klart godkänd =) Själv skulle jag behöva justera min något – insåg att jag hade glömt den viktigaste av alla – även om det nu råkar vara en fiktiv figur – Aragorn!

    Så egentligen, med lite tid att tänka, ser min lista ut så här:

    1. Aragorn
    2. Michael Wincott
    3. Eddie Vedder
    4. Schyffert
    5. Brad Pitt
    6. Jack Sparrow

    Vet inte riktigt vad det säger om en när två stycken på listan faktiskt inte finns på riktigt…hmmm…

  20. När man väl lämnar ut sin lista så kan man ju inte släppa den. Vågar inte revidera den än (måste fundera lite till), men vill nog egentligen utöka den med två namn (för tillfället): Venus Williams och Meg White (från White Stripes). Men jag lär ju aldrig bli nöjd med min lista i alla fall… (som om den spelar någon roll – hur stor är chansen att man får chansen och borde man inte komma överens med sin fru om den också…?)

  21. Jo – om det ska vara en riktigt frikortslista så måste nog K ha stänkt vigvatten över den *S Fast det är ju lite kul ändå – man får liksom skymtar av människors inre som kanske inte bara är av godo =)

Kommentera

